گرانی مواد اولیه صنعت شیرینی و شکلات

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت، معتقد است که کاهش تولید در کنار افزایش قیمت جهانی کاکائو را یکی از چالش های جدی صنعت شیرینی و شکلات می داند که در نهایت به کاهش قدرت خرید منجر شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادسبز آنلاین؛ دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت، معتقد است که موضوع تامین ارز برای واردات در حوزه صنعت غذا به یک معضل خاص تبدیل شده است. در کنار این، تحریم ها هم مزید علت شده تا واردات مواد اولیه با محدودیت و مشکلاتی مواجه شود که در نهایت کیفیت کالا را تحت تاثیر قرار می دهد.

با توجه به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات، آرمان خالقی گذری هم به این صنعت می زند و کاهش تولید در کنار افزایش قیمت جهانی کاکائو را یکی از چالش های جدی صنعت شیرینی و شکلات می داند که در نهایت به کاهش قدرت خرید منجر شده است. ماحصل گفت‌و‌گوی آرمان خالقی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت را در ادامه بخوانید.

یکی از مشکلات اصلی بخش صنعت در رابطه با تامین مواد اولیه است؛ به خصوص اینکه دولت می‌گوید برای صادرات، تهاتر کنید و مواد اولیه وارد کنید که این برای برخی شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد. در این رابطه چه نقطه نظری دارید؟

موضوع تامین ارز برای واردات در حوزه صنعت غذا به یک معضل خاص تبدیل شده است. در بحث تامین ارز مورد نیاز بخش تولید، صف طولانی و زمانبری در بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز داریم. اصولاً هم ترجیح بر این است که تولیدکننده ارز حاصل از صادرات را بیاورد و به سامانه بانک مرکزی معرفی کند و از آن طریق واردات خود را انجام دهد وگرنه باید معطل باشد تا دولت بتواند برای او ارز تامین کند. این موضوع تفاوت برخوردی بین شرکت‌های با توان صادراتی و آنهایی که امکان صادرات ندارند را به وجود آورده است. موضوع مدنظر من این است که تولید کننده‌ای که حتی صادرات ندارد ولی مایحتاج داخل کشور را فراهم می‌کند، نباید معطل شود.

سایر صنایع هم اهمیت خود را دارند اما مواد اولیه صنعت غذا فاسدشدنی است و همچنین واردات مواد اولیه زمان بر است زیرا موضوع تحریم باعث شده که جابجایی پول به سختی انجام شود. همچنین قاعدتا هزینه بیمه و حمل و نقل در حالت تحریم نسبت به سایر کشورها بالاتر است. اصولاً هم گزینه‌هایی که می توانیم برای واردات مواداولیه به ایران انتخاب کنیم، محدود است و بسیاری از کشورها تمایلی برای تجارت با ما ندارند؛ در نتیجه گزینه کیفیتی ما پایین می‌آید و بر کیفیت محصول نهایی هم تاثیر می گذارد.

از آنجا که شیرینی و شکلات به عنوان کالای لوکس شناخته می‌شود، افزایش قیمت آن باعث کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا برای این محصولات خواهد شد. در این شرایط چه اتفاقی برای این صنعت رخ خواهد داد؟

افزایش قیمت جهانی کاکائو در کنار کاهش تولید آن تأثیر بسیاری بر صنعت شیرینی و شکلات دارد. کاهش تولید کاکائو در سطح جهانی باعث شده که قیمت آن افزایش یابد و این افزایش قیمت به تمامی شرکت‌های تولیدکننده شکلات در سراسر دنیا فشار وارد کرده است. در نتیجه، قیمت شکلات در کشورهای مختلف، از جمله کشورهای اروپایی، نیز بالا رفته است. این افزایش قیمت نه تنها برای مصرف‌کنندگان مطلوب نیست بلکه به دلیل کاهش قدرت خرید، فشار بیشتری بر آنها وارد می‌کند.

برای مقابله با این چالش‌ها، استفاده از روش‌هایی مانند تضمین خرید و پیش‌خرید محصولات می‌تواند به کاهش نوسانات قیمت کمک کرده و از تأثیرات منفی بر این صنعت بکاهد. همچنین، سرمایه‌گذاری در کشت فراسرزمینی به ویژه در تولید کاکائو، می‌تواند به تأمین پایدار و کاهش وابستگی به نوسانات بازار جهانی کمک کند. تمرکز بر بهبود فناوری و نوسازی صنایع داخلی نیز می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری کمک کرده و در نهایت ممکن است به کاهش قیمت‌ها منجر شود. علاوه بر این، افزایش قدرت خرید مردم از طریق تقویت اقتصاد کلان و بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی افزایش قیمت‌ها بر زندگی مردم کمک کند.

کریدور زنگزور، بحث داغ این روزهاست؛ اگر ما این کریدور را از دست بدهیم، چه تاثیری بر واردات و صادرات ما به اروپا خواهد داشت؟

کریدور زنگزور یکی از راه‌های انتقال و صادراتی ایران به مناطق شمالی است. ما تاکنون با کشور آذربایجان چندان روابط حسنه فعالی نداشته ایم، زیرا در سال‌های اخیر شاهد نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان بوده ایم. بنابراین قطع ارتباط ما با کشوری مانند ارمنستان که یک راه تنفس برای اقتصاد ایران است، ما را تهدید می‌کند. ممکن است ما کار خود را انجام دهیم ولی در ازای اینکه این کریدور بسته خواهد شد و در اختیار کشور آذربایجان قرار خواهد گرفت، باید این تضمین قطعی برای ما وجود داشته باشد که خللی در نقل و انتقال ما به وجود نمی‌آید و به هر دلیلی، راه ارتباطی ما بسته نمی شود که بعید می‌دانم این کار شدنی باشد؛ بنابراین باید همواره راه‌های جایگزین را مدنظر داشته باشیم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد