اثر‌گذاری رکود ساخت‌وسازها بر صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت آهن پرایس می‌گوید: با وجود پیوستگی صنعت ساختمان و صنعت فولاد، رکود ساخت‌وسازها بر صنعت فولاد هم اثر‌گذار است اما این رکود به شکل افزایش قیمت‌ها و تورم نیست بلکه قیمت فولاد با نرخ‌های سال گذشته برابر است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای‌اقتصاد؛ صنعت ساختمان که از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های اقتصادی یاد می‌شود، با اغلب صنایع ارتباط تنگاتنگی دارد و رکود این صنعت بزرگ در سال‌های اخیر بسیاری از صنایع را دچار مشکلات عدیده‌ای در بخش تقاضا کرده است؛ از طرفی با توجه به وجود تحریم‌ها و همچنین قطعی‌های مکرر برق واحد‌های صنعتی صادرات با لطایف الحیلی باید انجام شود و به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌ها با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کنند.

علی رادمتین، مدیرعامل شرکت آهن پرایس می‌گوید: با وجود پیوستگی صنعت ساختمان و صنعت فولاد، رکود ساخت‌وسازها بر صنعت فولاد هم اثر‌گذار است اما این رکود به شکل افزایش قیمت‌ها و تورم نیست بلکه قیمت فولاد با نرخ‌های سال گذشته برابر است.

رادمتین ضمن اشاره به این مطلب افزود: با توجه به اینکه صنعت ساختمان ۲۰‌درصد سرمایه در گردش کشور را به خودش اختصاص داده، بر بسیاری از صنایع تاثیر‌گذار است و از طرفی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و امکانات، صادرات محصولات توسط این صنایع هم اتفاق نیفتاده است؛ کما اینکه در سال‌جاری صادرات فولاد ۱۸ تا ۲۰‌درصد نسبت به سال‌های پیش کاهش یافته است.

او ادامه داد: ساختمان را با برنامه کوتاه‌مدت نمی‌توان اصلاح کرد و باید برنامه مدون و مشخصی تدوین شود؛ از طرفی آقای پزشکیان هم برنامه‌ای برای ساخت مسکن اعلام نکرده‌اند؛ بنابراین معتقدم ممکن است به خاطر بالا رفتن نرخ دلار و رشد تورم، دچار رکود تورمی در صنعت ساختمان شویم.

راد‌متین گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که همواره اقتصاد ما به مسائل سیاسی مرتبط بوده است و این عارضه بزرگ باعث شده که حتی فعالان اقتصادی نتوانند برنامه مشخصی برای آینده بنگاه خود تهیه کنند؛ بنابراین با توجه به چسبندگی نرخ دلار با تمامی فعالیت‌های اقتصادی کشور، می‌توان گفت با پیروزی دموکرات‌ها برخلاف جمهوری‌خواهان قطعا شیب صعودی نرخ دلار ملایم‌تر است؛ ضمن اینکه در داخل کشور هم عده‌ای دنبال سفته‌بازی هستند و باعث زبانه کشیدن شعله‌های نرخ دلار می‌شوند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد