رشد ۱۳ درصدی بدون ایجاد زیرساخت‌ها ممکن نیست/ نگاه درآمدی حاکمیت به بخش معدن باید تعدیل شود

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به ضرورت توجه ویژه به معدن در دوره جدید فعالیت دولت در ایران، گفت: اگر صرفا قانون معادن توسط دولت بعدی اجرا شود، بسیاری از چالش‌ها و مباحثی که در بخش معدن اتفاق می‌افتد، رفع می‌شود. این قانون جامع است و هم حقوق بهره‌بردار و هم حقوق مکتشف و حاکمیت را لحاظ کرده است.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادآنلاین، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در مورد خواسته‌های فعالان بخش خصوصی معدن از دولت چهاردهم گفت: دولت بعدی باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را برای توسعه بخش معدن که یک رشد ۱۳ درصدی برای آن تعریف شده را به راحتی و با شفافیت اعلام کند؛ در غیر این صورت، بدون تغییر در ساختارها نمی‌توان به رشد ۱۳ درصدی رسید و با این شرایط همان رشد ۲ درصدی را خوهیم داشت.

وی افزود: تیمی که دولت بعدی به عنوان متولی صنعت و معدن کشور می‌چیند باید تیمی باشد که بتواند این عملیات را اجرایی کند.

دخالت دولت، عمده‌ترین مشکل صنایع معدنی است

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: این که در برنامه هفتم توسعه، رشد ۸ درصدی داشته باشیم، کار ساده‌ای نیست و این امر بدون این که نگاه ما به ایجاد زیرساخت‌ها در مسائل اجتماعی، اقتصادی و خط دیپلماسی اقتصادی باشد، اتفاق نخواهد افتاد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: ما باید شرایط بازارهای هدف را به صورت دقیق در نظر داشته باشیم زیرا معنا ندارد که بدون داشتن بازارهای هدف، بار خود را تولید و بدون استفاده روی زمین بگذاریم.

همچنین سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز گفت: دولت بعدی باید به دنبال اجرای قانون معادن و اجرای ماده ۴۳ احکام دائمی برنامه ششم که به برنامه هفتم هم تسری پیدا کرده است، باشد.

غرقی افزود: اگر صرفا قانون معادن اجرا شود، بسیاری از چالش‌ها و مباحثی که در بخش معدن اتفاق می‌افتد، رفع می‌شود. این قانون جامع است و حقوق بهره‌بردار، مکتشف و حاکمیت را با هم لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: ماده ۴۳ هم عنوان می‌کند که تمامی درآمدها خارج از بحث مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های عمومی عوارض و حقوق دولتی صرفا باید برای توسعه بخش معدن استفاده شود و موارد مصرف هم در ماده ۴۳ تصریح شده است، اما این موضوع اجرا نمی‌شود و همین سبب شده تا خون کافی برای سرمایه‌گذاری مجدد در حوزه معدن وجود نداشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: نگاه درآمدی حاکمیت به بخش معدن باید تعدیل شود. باید نگاه درآمدی، محدود به بحث مالیات بنگاه‌ها باشد و سایر درآمدها شامل حقوق دولتی و عوارض‌های احتمالی به بخش معدن برگردد و صرف سرمایه‌گذاری مجدد در حوزه اکتشافات و تامین ماشین‌آلات معدنی و افزایش بهره‌وری شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد