خروج معاملات مسکن از رکود / تمایل خریداران به فایل‌های «زیرقیمت»

موضع سمت تقاضا در بازار معاملات مسکن از حالت «انفعال کامل» خارج شد.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد، نتایج تحقیقات میدانی و بررسی‌ها از آنچه در ماه مهر در بازار مسکن شهر تهران گذشت، حاکی است، خریداران در حجم پایین و به شکل «مشروط» در صحنه حاضر شدند؛ فایل‌های «زیرقیمت» خریدار دارد، نه سایر فایل‌های فروش. پاییز مسکن تحت تاثیر «ریزش تابستانی قیمت» است.

اما بر اساس آخرین گزارش آماری رسمی از تحولات بازار مسکن، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات شهر تهران طی سه‌ماهه تیر تا شهریور در مجموع 5.5‌درصد کاهش پیدا کرد و اثر این کاهش دومینویی قیمت، در مهرماه نیز به صورت شکل‌‌‌گیری یک موازنه جدید در بازار نقل و انتقالات ملکی مشهود شد.

تا پیش از هفته‌‌‌های اخیر، معدود خریداران حاضر در بازار مسکن شهر تهران تصور می‌‌‌کردند هر فایل مناسبی که مشاهده می‌کنند را باید از نزدیک بازدید کنند و امید زیادی هم به چانه‌‌‌زنی و رایزنی برای کاهش محسوس قیمت‌های پیشنهادی فروش نداشتند. البته این چانه‌‌‌زنی‌‌‌ها یک سنت همیشگی در بازار مسکن است که در جلسه عقد قرارداد صورت می‌گیرد، اما بر اساس شرایط و مختصات کلی بازار مسکن ممکن است در برخی مقاطع بیشتر و گاهی کمتر جواب دهد.

تا میانه تابستان امسال نیز حس خریداران این بود که معلوم نیست فروشنده‌‌‌ها با اصرار آنها برای اعمال تخفیف روی قیمت نهایی چطور برخورد کنند و‌‌‌ آیا از قیمت پیشنهادی خود به نفع سر گرفتن معامله عقب‌‌‌نشینی می‌کنند یا نه. اما از شهریورماه و با شدت بیشتری از ابتدای پاییز تاکنون موازنه جدیدی در بازار معاملات ملکی تهران برقرار شده است، به این شکل که خریداران از موضع ضعف خارج شده‌‌‌اند و می‌‌‌دانند که می‌توانند روی قیمت مطلوب خود پافشاری کنند.

تحقیق میدانی «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت بازار مسکن در مهرماه نشان می‌دهد تنها معامله روی فایل‌‌‌هایی صورت می‌گیرد که قیمت پیشنهادی آنها کمتر از قیمت‌های پیشنهادی دیگر فایل‌‌‌های مشابه در همان محله بوده و این وضعیت ممکن است به افت هر چند جزئی قیمت قطعی در معاملات نسبت به قیمت‌های شهریورماه نیز منجر شود. این موضوع نشان می‌دهد خریداران حاضر در بازار مسکن شهر تهران به جای «عجله» برای خرید، دست به «انتخاب» از میان فایل‌‌‌های موجود که تعدادشان هم کم نیست، می‌‌‌زنند و از موضع منفعلانه و ضعیف در بهار و اوایل تابستان خارج شده‌‌‌اند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان