فعالیت بیش از ۸۰هزار بنگاه املاک در تهران/ مانور املاکی‌های بدون مجوز در فضای مجازی

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه "۳۰ درصد بنگاه‌های املاک شهر تهران مجوز ندارند" گفت: با دیوار دشمنی نداریم، اما باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.

به گزارش اکونگار، نزدیک به ۱۰ روز پیش مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت در نامه‌ای به اتحادیه کسب و کارهای مجازی درخواست تعلیق فعالیت دیوار و شیپور به دلیل عدم اجرای ضوابط خاص درج آگهی ارایه کرد. 

همزمان با انتشار متن این نامه، کنش‌ها و واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان صنوف مختلف مبنی بر آسیب کسب و کارهای مجازی صورت گرفت. در این مدت دیوار و شیپور با پذیرش الگوها و ضوابط خاص تعلیق نشدند؛ اما همچنان بازار مسکن در یک گرانی عجیب به سر می‌برد. 

بسیاری از کارشناسان معتقدند سفته‌بازی و ایجاد موج‌های هیجانی منجر به التهاب در بازار مسکن شده است. در روزهایی که آمار دقیق و درستی از وضعیت بازار مسکن در دسترس نیست و آمار تورمی به درستی از سوی نهادهای ملی اعلام نمی‌شود، تمامی بنگاه‌های املاک وارد قیمت‌گذاری در حوزه مسکن شده‌اند و اعداد و ارقام عجیبی برای خرید و فروش و اجاره مسکن ارایه می‌کنند. گرانی و رکود در بازار مسکن از سوی دولت بر دوش فعالان فضای مجازی گذاشته می‌شود و مشاوران املاک دلیل گرانی بازار مسکن را تصمیمات دولت می‌دانند. حال اینکه مشخص نیست مشاوران املاکی که در دیوار و شیپور و سایر پلتفرم‌ها آگهی منتشر می‌کنند تحت نظر کدام نهاد فعالیت می‌کنند و قیمت‌هایی که در این فضا اعلام می‌شود بر اساس چه آمار و الگوهایی است و دولت هم تنها را مدیریت این موضوع را تعطیلی پلتفرم‌ها می‌داند. 

ورود به صنف مشاوران املاک آزاد است

در این رابطه داوود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک به تسنیم، گفت: اتحادیه‌ مشاوران املاک این اختیار را ندارد که با فعالان حوزه مسکن در فضای مجازی مقابله کند همچنین اتحادیه نمی‌تواند کسانی‌که می‌خواهند وارد بازار مسکن شوند را  آنالیز کند و اجازه ورود به آنها ندهد، طبق قانون هر کسی می‌تواند وارد صنف مشاوران املاک شود.

فعالیت بدون مجوز ۳۰درصد بنگاه‌های املاک در تهران

وی ادامه داد: امروز در 20 منطقه شهری تهران با احتساب شمیران حدود 12 هزار مشاور املاک داریم. اگر این عدد را در 5 ضرب کنیم تعداد شاغلان در صنف مشاوران املاک به‌دست می‌آید که حدود 60 هزار نفر هستند. البته به این رقم هم 30 درصد مشاوران املاک غیرمجاز را باید اضافه کنیم.

وی با بیان این‌که در مجموع حدود 80 هزار مشاور املاک در  تهران مشغول به فعالیت هستند،‌اضافه کرد:‌ در این بین یک موضوع مهم دیگری در این حوزه وجود دارد که آنهم افرادی است که به‌صورت گمنام در این بخش فعالیت می‌کنند، یعنی در فضای مجازی.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که فعالیت این افراد خیلی خطرناک است، گفت: آنهایی که بدون پروانه در مکانی فعالیت می‌کنند خیلی از این گمنام‌ها محترم‌تر هستند.

فضای مجازی نیاز به ساماندهی دارد

بیگی‌نژاد با یادآوری برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی مشاوران املاک دارای پروانه و غیرمجاز، گفت: مسئله مهم‌تر ساماندهی فضای مجازی است؛ امروز اپلیکیشن‌ها بدون هویت‌سنجی و بدون شناخت از مشتری پذیرش آگهی دارد. اتفاقی که می‌افتد این است که از نظر امنیتی( کاری به اقتصادی نداریم که آنهم تبعات بسیاری دارد) مردم بعضاً دچار چالش می‌شوند.

با دیوار و شیپور عنادی نداریم 

وی با بیان "با دیوار عنادی نداریم اما باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم" اظهار کرد: دیوار به‌نوعی مرجع شده و هر آن کس که می‌خواهد در موضوع قیمت تصمیم بگیرید به دیوار مراجعه می‌کند. اما آیا نباید اپلیکیشنی که مرجع شده ساماندهی شود؟ آیا نباید افراد مراجعه کننده به این اپ، راستی‌آزمایی شوند؟ آیا مجوز دارند، آیا هویت‌سنجی شده‌اند؟

وی بیان کرد:‌اتحادیه مشاوران املاک به دنبال کمک به حاکمیت است، وقتی حاکمیت تصمیم گرفته به موضوع مسکن وارد شده و کار انجام دهد باید به آنها دیتا بدهیم.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد