افزایش ۳برابری قیمت سیمان در بازار دلالان/چراغ کارگاه‌های مسکن خاموش شد

همزمان با تشدید بحران کمبود برق در کشور، قیمت سیمان رشدی بیش از ۳برابر یافت.

 اکونگار، فهیمه اکبری صحت_در روزهای ابتدایی سال اتاق بازرگانی ایران در گزارشی با تاکید بر تشدید بحران ناترازی انرژی در کشور عنوان کرد که 8500مگاوات ناترازی برق در کشور وجود دارد که تداوم روند فعلی وضعیت را بسیار بدتر می‌کند. 

افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان واقعیت دارد؟

از تیرماه و همزمان با اوج مصرف برق در کشور، قطعی برق شهرک‌های صنعتی آغاز شد و به دنبال آن بسیاری از صنایع مانند سیمان و فولاد به خاموشی رفت. 

کاهش 50درصدی سهمیه برق کارخانه‌های سیمان

براساس اعلام انجمن سیمان سهیمه برق کارخانه‌های سیمان 50درصد کاهش یافت و بسیاری از کارخانه‌های سیمان به دلیل نبود برق تعطیل شدند. 

در خردادماه 1403 میانگین قیمت هر پاکت سیمان 50کیلویی در بازار حدود 58هزار تومان بود که این نرخ از ابتدای تیرماه روند صعودی به خود گرفت. 

عبور قیمت سیمان از مرز 170هزار تومان

در هفته پایانی تیرماه میانگین قیمت هر پاکت سیمان 50کیلویی در بازار آزاد حدودی 120هزار تومان بود که در چند روز اخیر از مرز 170 هزار تومان گذشت. 

تهیه سیمان به دست دلالان سپرده شد

در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های سیمان تعطیل هستند و امکان خرید سیمان به قیمت کارخانه وجود ندارد و متقاضیان باید سیمان را از بازار آزاد و از طریق دلالان تهیه کنند. 

از آنجایی که سیمان یکی از مهمترین اقلام مصالح ساختمانی به شمار می‌رود، افزایش قیمت آن به صورت مستقیم روی صنعت ساختمان تاثیر می‌گذارد. 

قیمت بتن آمپر چسباند 

افزایش بیش از 3برابری قیمت سیمان طی دو هفته منجر شده تا قیمت هر متر مکعب  بتن از 1میلیون و 200هزار تومان به بیش از 2میلیون و 600 هزار تومان برسد. همچنین کمبود و گرانی سیمان منجر به کاهش تولید بتن شده و کارگاه‌های بتن سازی دست از تولید کشیده‌اند و همین موضوع باعث خاموشی کارگاه‌های مسکن شده است. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد