رتبه برتر دولت سیزدهم در بخش رشد تورم اجاره بها

بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است ما در این ماه یعنی خرداد که فصل جا به جایی مستأجران است افزایش زیادی در اجاره بها خواهیم داشت.

به گزارش اکونگار، به نقل از خبر آنلاین، بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است میزان اجاره در موسوم نقل و انتقالات افزایش خواهیم داشت. از نظر او، مسکن در سال قبل هم در یک رکود تورمی بود و عموما دردوره رکود تورمی تورم مضاعف پیش می آید و تاثیر خود را در اجاره ها در فصل اجاره نشان می دهد.همچنین افزایش قیمت سالانه مسکن نیز در رشد سالانه اجاره در زمان تمدید تاثیر گذار است.بحث دیگر این است که وقتی افراد توان خرید مسکن ندارند به سمت بازار اجاره هجوم می برند ،آنهایی که برای خرید خانه برنامه ریزی کرده بودند عمدتا به سمت رهن و اجاره می روند و این خود نیز در افزایش نرخ اجاره بی تاثیر نیست.طبیعتا وقتی این اتفاقات می افتد و اجاره ها بالا می رود ما یک کوچ معکوس منفی خواهیم داشت که آن حرکت یه سمت حاشیه شهرها ست وحاشیه شهرها مملو از جمعیت می شود.

سوپاپ اطمینان طرح تعیین سقف اجاره بها چیست؟

ستاریان همچنین بر این باور است که هیچ وقت نقشی در افزایش یا کاهش قیمت مسکن نداشته،دولت ها عموما در بخش مسکن منفعل بوده‌اند.

دولت سیزدهم رکورد دار افزایش تورم اجاره

به گزارش اکونگار، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی آورده است در سالهای بر سرکار بودن دولت سیزدهم آمار و ارقام تورم اجاره مسکن در تهران نشان می‌دهد، از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، اجاره‌بها، سالانه به ترتیب ۴۵ درصد، ۴۴‌ درصد و ۵۲‌ درصد جهش کرد. امری که در سی سال پیش از آن سابقه نداشته است و دولت سیزدهم رکورد دار آن شده است.

نکته دیگری که قابل ملاحظه است این است که در تورم اجاره در کشور نیز طی دو سال گذشته، از متوسط سالانه دوره‌های قبل، پیشی گرفته است. نسبت تورم عمومی به تورم اجاره در کشور به همیشه عدد ۱.۵ بوده است. اما در سال گذشته به علت رشد تاریخی اجاره‌بها در کشور، این نسبت به مرز عدد یک رسید.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان