سوپاپ اطمینان طرح تعیین سقف اجاره بها چیست؟

با اعلام مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، از هفته دیگر سقف اجاره بها ابلاغ خواهد شد. موضوعی که بر اساس پیش فرض امری مثبت است اما کارشناسان معتقدند باید ضمانت و تمهیدات دیگری نیز برای آن در نظر گرفت.

به گزارش اکونگار، مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی دیروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های مسکن مهر مهستان و پردیس، در خصوص تعیین سقف اجاره بها نیز اعلام کرد: تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد.

تعیین سقف اجاره ناجی مستاجران می‌شود؟

تعیین سقف اجاره بها برای املاک موضوعی تازه نیست. مجلس در سال 1401 طرح کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره را مورد بررسی قرار داد. طبق ماده ۸ این طرح اجاره مسکن ابتدای هرسال از سوی مراجع ذی ربط (شورایعالی مسکن یا وزارت راه وشهرسازی) تعیین می‌شود و اگر موجری این موضوع را رعایت نکرد از طریق ضمانت اجرا با آن برخورد می‌شود.

ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها شاهد کنترل بازار اجاره خواهیم بود.

اگرچه تعیین سقف اجاره بها باعث می شود صاحب ملک به هر قیمت دلخواه اراده به اجاره دادن ملک یا زمین خود نکند و منع قانونی بر سر خود ببیند، اما فعالان حوزه ملک و مسکن معتقدند که شیوه اجرای قانون و ضمانت اجرای آن را مهم‌تر از خود قانون است. همچنین صاحب نظران این بازار بر این باورند که همین افزایش ۲۰- تا ۲۵ درصد افزایش احتمالی را مستأجر چگونه تأمین کند وقتی افزایش حقوق او زیر ۵ تومان است. این کارشناسان تأکید دارند که باید برای این مسائل هم تمهیداتی اندیشیده شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان