خروج سازندگان از بازار مسکن، نگران کننده شده / مسئولان باید پای درد و دل آنان بنشینند

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وضعیت خروج سازندگان از بازار مسکن به سطح هشدار رسیده است.

اکونگار – محمد آیتی: چند ماهی است که رکود سنگینی در حوزه خرید و فروش مسکن و ساخت و ساز دیده می‌شود.کاهش شدید ساخت و ساز در کشور به خصوص در شهر تهران زنگ خطر بحران مسکن را به صدا درآورده و کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در بازارهایی مانند طلا، سکه و ارز سرمایه‌گذاری کنند تا خواب سرمایه کمتری داشته باشد. 

افزایش ۳۰۰درصدی مسکن در سالهای اخیر 

در همین رابطه، اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس به «اکونگار» گفت: یکی از دلایل رکود در این حوزه، خروج سرمایه‌گذاران است. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، می‌بینیم که سرمایه‌گذاران قابل ملاحظه‌ای تا سال 95 و 96، در بخش واردات خودروهای خارجی، سرمایه‌گذاری کرده بودند و زمانی که واردات ممنوع شد، خیلی از همین افراد، سرمایه‌شان را راهی حوزه مسکن کردند.

وی افزود: در چند سال اخیر، قیمت مسکن تا 300 درصد افزایش پیدا کرده است. همین موضوع باعث شده که دیگر ساخت مسکن به مانند گذشته برای سازنده نصرفد. وقتی در بازاری ثبات قیمتی نباشد، فرار سرمایه اتفاق می‌افتد. هزینه چندباره قیمت اقلام ساختمانی، هم کار را برای سازندگان سخت کرده و هم مردم دیگر قدرت خرید ندارند. یعنی سازنده، ملک را می‌سازد که به موقع بفروشد و به پولش برسد تا کار بعدی را شروع کند. با این قیمت‌های عجیب و غریب، مردم توان خرید ندارند و سازندگان هم ترجیح می‌دهند در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که بین عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد.

خلف وعده دولت درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال

نماینده خاش تصریح کرد: دولت سیزدهم، قول ساخت سالی یک میلیون مسکن را داد، اما خروجی کار پس از گذشت بیش از دو سال، با این قانون و وعده، فاصله زیادی دارد. از طرفی، برای ساخت مسکن در کشور، تهیه زمین به درستی پیش‌بینی نشده است.

حسین‌زهی اظهار داشت: مسکن‌دار کردن افراد بی‌مسکن، یکی از رسالت‌های اصلی دولت است. پس در این حوزه، کار باید با منطق و حمایت دولت پیش برود. با این گرانی‌ها، مردم واقعاً نمی‌توانند به مسکن‌دار شدن، حتی فکر کنند چه برسد به تهیه پول برای خرید مسکن. از سوی دیگر، یکی از راه‌های مسکن‌دار کردن مردم، ارائه تسهیلات کافی و به موقع از سوی سیستم بانکی است. حال، خیلی وامی در این بخش ارائه نمی‌شود و همچنین، بازپرداخت وام با سودهای 18 درصد به بالا، از توان مردم خارج است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وقتی می‌گوییم کار دولت باید توام با منطق باشد این است که درآمد مردم لحاظ شود و بعد بگویند چقدر قسط پرداخت کنند. افرادی که حقوق‌شان به زحمت 10 میلیون تومان است، چطور 7 تا 8 میلیون تومان قسط برای خانه‌دار شدن پرداخت کنند؟ واقعاً انتظار ما این بود که دولت به جد به موضوع ورود پیدا می‌داشت تا فضا را برای ساخت و ساز بیشتر و حمایت از بی‌مسکن‌ها مهیا می‌کرد.

بازار مسکن رونق می‌گیرد؟

وی یادآور شد: وقتی گفته می‌شود دولت سالی یک میلیون مسکن بسازد، معنی‌اش این نیست که مستقیماً خودش این مسکن‌ها را آماده کند. بخش عمده‌ای از این شعار در گرو پای کار آمدن سازندگان مسکن است. باید برای این سرمایه‌گذاران مشوق گذاشت و ارائه تسهیلات بانکی را تسریع کرد. مهم‌تر از همه این‌ها، ایجاد ثبات در اقلام مسکن‌سازی است. حال باید از دولتمردان پرسید کدام از این مولفه‌ها را در دستور کار قرار دادید که اکنون منتظر رونق در صنعت مسکن باشیم.

حسین‌زهی افزود: باید پای درد و دل سازندگان مسکن نشست تا دید چرا دیگر مثل سابق حاضر به کار در این حوزه نیستند؟ خروج این افراد از این بخش، برای کشور نگران‌کننده است و در میان‌مدت و بلندمدت، اثرات منفی آن بیش از پیش به چشم خواهد آمد.

مسکن با شعار رونق نمی‌گیرد 

نماینده خاش در پایان خاطرنشان کرد: رونق در ساخت و ساز مسکن، کار شعاری نیست. به طور مثال، دولت باید قیمت فولاد و سیمان را کنترل کند. فکر اساسی برای کمبود انرژی داشته باشد تا کارخانه‌ها با قدرت روی به تولید بیاورند که این موضوع، ثبات در نرخ‌ها را هم پدیدار می‌کند. دولت نباید رویکردی را از خود بروز دهد که سرمایه‌گذار در بخش مسکن حتی فکر کند اگر پولش را جای دیگر ببرد، شرایط خیلی به نفعش تغییر می‌کند. به هر حال، با این روند و با فرمانی که توسط دولت، کار جلو می‌رود، مایوس‌کننده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان