بازار پاکستان زیر ذره‌بین صادرکنندگان لوازم خانگی

سومین جلسه کمیسیون صادرات انجمن لوازم خانگی ایران در سال جاری، با حضور نمایندگان شرکت‌های فعال برگزار شد.

به گزارش اکونگار به نقل از آهام ایران؛ سومین جلسه کمیسیون صادرات انجمن لوازم خانگی ایران در سال جاری، با حضور نمایندگان شرکت‌های لوازم خانگی کن، همتاصنعت ویرا، دما اتحاد، دمنده، سامیار صنعت زاگرس، تکران مبردو نانیوا و دامرودی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان و دو تن از مدیران شرکت نیکا شایستگان تیس، برگزار شد.

در ابتدا رامین رزازی، نائب رئیس کمیسیون، بحث و بررسی در خصوص اهداف و برنامه‌های کمیسیون صادرات در سال ۱۴۰۲ به عمل آمد و دعوت از نمایندگان حداقل شش اتاق مشترک بازرگانی ایران و کشورهای هدف صادراتی و تنی چند از مسئولان نهادهای متولی صادرات کشور جهت دریافت راهکار و تسهیل‌گری در فرایند صادرات لوازم خانگی و قطعات وابسته، به عنوان هدف این کمیسیون در سال جاری مشخص و مصوب شد. پس از اخذ تصمیم به برگزاری سمینار تخصصی مرتبط با صادرات لوازم خانگی و قطعات آن در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی HAMEX 1402 با همکاری تمامی اعضاء کمیسیون صادرات مطرح و مورد تصویب حاضران قرار گرفت.

علیرضا ابرهیمی، مدیر فروش شرکت نمایشگاهی نیکا شایستگان تیس در ادامه به معرفی پاویون ایران در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی و آشپزخانه ترکیه که در تاریخ ۲۳ الی ۲۶ شهریورماه در مرکز همایش و نمایشگاه تویاپ استانبول برگزار خواهد شد پرداخت و شرایط ثبت‌نام و حضور در این نمایشگاه را برای حاضران تشریح کرد.

فهیمه دامرودی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان  در ادامه این نشست، ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده، طی سخنانی به معرفی خصوصیات قومی، فرهنگی، اقتصادی و پتانسیل‌های صادراتی به کشور پاکستان پرداخت.

او در ادامه به مواردی چون ۱۰ بازار هدف اصلی صادرات پاکستان، ۱۰ کشور اصلی صادرکننده به پاکستان، تجارت مالی کشور پاکستان در طی سال‌های گذشته پرداخت. او معرفی دو محصول اصلی صادراتی این کشور (نساجی و پنبه)، وضعیت صادرات موادغذایی و صنعتی کشور یاد شده و معرفی محصولات وارداتی پاکستان و تأملی در رقم صادرات و واردات سال گذشته کشور پاکستان را مورد بررسی قرار داد.

دامرودی خاطرنشان کرد: کشور چین تعرفه تجارت آزاد با پاکستان و تعرفه گمرکی صفر را در داد و ستد با این کشور اعمال می‌کند. در حالی که توافقنامه تجارت ترجیحی ایران با پاکستان که در سال ۲۰۰۴ منعقد شد و تا سال گذشته اجرایی نشده بود و از سال گذشته با تمهیدات سازمان توسعه تجارت، تحرکاتی به‌منظور اجرایی شدن این توافقنامه و راه‌اندازی بحث تهاتر آغاز شده است. خانم دامرودی در ادامه، به راهکارهای افتتاح حساب تجاری و نه صرفا به منظور انجام صادرات و انتقال پول به پاکستان با توجه به تحریم‌های ظالمانه موجود اشاره و افتتاح حساب در امارات متحده عربی را یکی از روش‌های دیگر رایج فعلی جهت انتقال پول به پاکستان برشمرد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با اشاره به بحث تهاتر نیز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ قرارداد تهاتر توسط اتاق بازرگانی زاهدان و کویته پاکستان امضاء شد که متأسفانه کشور مقابل تاکنون مکانیزم پیشنهادی ما مبنی بر ایجاد صندوق معاملات مالی را نپذیرفته است و تهاتر تنها توسط سازمان توسعه تجارت ایران صورت می‌گیرد. وی در پاسخ به سئوال یکی از اعضاء در خصوص امکان اعتبارسنجی تجار پاکستانی گفت که این امر توسط اتاق مشترک بازرگانی پاکستان و ایران مستقر در کویته، امکان‌پذیر است و بخش داوری نیز با توجه به نفوذ اتاق بازرگانی زاهدان بین تجار پاکستانی، در این مرکز دایر شده و فعال است.

دامرودی خاطرنشان کرد که سرکنسولگری‌های ایران در کراچی و لاهور نیز در زمینه اعتبارسنجی تجار پاکستانی فعال هستند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد