زندگی روی گسل خطر / آمار رسمی زیست ۲۰میلیون ایرانی در بافت فرسوده

رییس سازمان برنامه و بودجه در روند بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به مشارکت شهرداری‌ها در احیای بافت‌های فرسوده برمی‌گشت، جدیدترین آمار بافت فرسوده را اعلام کرد.

به گزارش اکونگار، بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در سال 1401، حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. این بافت‌ها که در کل کشور به مساحت 166 هزار و 500 هکتار واقع شده‌اند، در برابر حوادث طبیعی به‌ویژه زلزله، آسیب‌پذیر هستند. همچنین شرایط حاکم بر این بافت‌ها، بر تشدید معضلات اجتماعی و زیست محیطی دامن می‌زند.

بر اساس قانون سالانه چند واحد مسکونی در کشور باید نوسازی شود؟

 براساس قانون،  باید سالانه 100‌هزار واحد مسکونی در کشور نوسازی شود. افزایش تیراژ ساخت مسکن در بافت‌‌‌های فرسوده  به بیش از 64‌هزار واحد بعد از سال‌‌‌های ثبت سالانه متوسط44 هزار واحدی نوسازی مسکن در کشور،  نشان‌دهنده نزدیک شدن آمار نوسازی مسکن به تکلیف قانون است. 

به گفته سیدمحمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی ۳۳۰هزار بنای ناپایدار مسکونی در کشور وجود دارد که باید چاره‌ای برای این بحران اندیشیده شود. 

همچنین صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس در مردادماه سال جاری گفته بود که در شرایط کنونی و براساس آمارها حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده و مساکن ناپایدار زندگی می‌کنند. 

19میلیون ایرانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

به گزارش ایسنا، صبح امروز داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به مشارکت شهرداری‌ها در احیای بافت‌های فرسوده برمی‌گشت، بیان کرد: اکنون ۱۹ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. ما باید تحولی در ارتباط با بافت‌های فرسوده رقم بزنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل بافت‌های فرسوده صرفا با توصیه حل نمی‌شود بلکه باید به تجربه سایر کشورها توجه کنیم، اظهار کرد: به عنوان مثال در استانبول و آنکارا در دوره چهار الی پنج ساله توانستند چهره شهر را تغییر دهند. اکنون نیز دولت پیشنهاد داده تا شهرداری‌ها بخشی از منابع ارزش افزوده دریافتی در کلانشهرها را با سایر منابع تلفیق کنند و در قالب طرح‌های مشارکتی برای بازسازی و بازآفرینی شهری اقدام کنند.

نیاز به روش‌های نوآورانه در بازآفرینی بافت‌های فرسوده

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: شهرداری‌ها به عنوان صاحبان سرمایه می‌توانند از واحدهای ساخته شده منتفع شوند. شهرداری‌ها در یک دوره یکساله یا دو ساله منابعی را در اختیار قرار می‌دهند و با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده در ادامه این منابع به آنها باز می‌گردد و هیچ فشاری به آنها وارد نمی‌شود اما با کمک آنها شاهد احیای بافت‌های فرسوده خواهیم بود. با آمار بازآفرینی ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار واحد در هر سال ما به جای مناسبی دست پیدا نخواهیم کرد. نیاز داریم تا از روش‌های نوآورانه برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان