صادرات تنها ۴ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۱

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر به ثبت رسیده است که حدود ۱۰ میلیون تن آن مربوط به کلینکر بوده است.

به گزارش اکونگار و به نقل از علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در نشست خبری امروز ۲۰ تیر در ساختمان محل این انجمن ضمن اشاره به مصرف ۶۵ درصدی سوخت برای فرآیند تولید کلینکر و ۳۵ درصدی برق برای تبدیل به انواع سیمان ابراز داشت: تقاضای اصلی صنعت سیمان دریافت پایدار انرژی برای حفظ روند تولید است که با افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ خوراک سوخت تحویلی به کارخانجات سیمان، انتظار داریم دولت در قیمت تمام شده فروش سیمان بازنگری کند.

وی گفت: راندمان تولید صنعت سیمان در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۸۰ درصد بوده که در واقع ۲۰ درصد زیر ظرفیت اسمی تعریف شده می باشد که مرتبط با قطعی های گسترده گاز و برق بوده است. وی هدف و تلاش اصلی این صنعت را کاهش استفاده از کلینکر در تولید سیمان و توسعه تنوع در انواع آن عنوان کرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ابراز کرد: در فرآیند تبدیل کیلنگر به سیمان فقط از برق استقاده می شود و مصرف سوخت در مراحل تولید کلینکر اهمیت دارد که ۶۵ درصد از انرژی کل تولید سیمان را شامل می شود.

الوندیان در ادامه در رابطه با صادرات کیلنکر در سال ۱۴۰۱ افزود: در سال گذشته ۱۴ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر به ثبت رسیده است که حدود ۱۰ میلیون تن آن مربوط به کلینکر بوده است. اولویت اصلی تامین سیمان مورد نیاز کشور است به همین دلیل رویکرد صادراتی به مازاد تولید کلینکر متمرکز شده است. تولید کلینکر در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۷۳ میلیون تن بوده است که ۶۱ میلیون تن از آن صرف داخل شده است. در حال حاضر تحت شرایط فعلی قابلیت ذخیره سازی بالایی از کلینکر در کشور وجود دارد و تولید سیمان نیز با مصرف داخلی تقریبا همخوانی دارد.

وی در ادامه به قیمت گذاری در صنعت سیمان ورود پیدا کرد و عنوان کرد: قیمت تیغ دولبه صنعت سیمان است که صرفا وابسته به عرضه و تقاضا نیست و قابلیت شناوری سیمان، رقابت پذیری میان کارخانجات مختلف با همدیگر و همچنین توجیه پذیری اقتصادی از جمله عوامل تعیین کننده نرخ نهایی فروش این محصول در واحدهای مختلف است.

الوندیان در پایان ابراز کرد: از دولت درخواست داریم که افزایش نرخ دو برابری گاز صنعت سیمان را به موازات آن در قیمت فروش لحاظ کند چرا که این میزان از رشد قیمت تاثیر مستقیم ۱۴ درصدی بر هزینه تولید هر تن از این محصول خواهد داشت.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان