ایران واردکننده لبنیات می‌شود! / تیغ اقتصاد دستوری بر گلوی صنایع لبنی

بنیانگذار کاله گفت: با توجه به حاکم بودن اقتصاد دستوری و بروز کمبود شیرخام ایران تا سال ۲۰۲۶ میلادی واردکننده لبنیات می‌شود.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادسبز آنلاین؛ غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار گروه سولیکو -‌ کاله گفت: به‌دلیل بروز مشکلات متعدد ناشی از اقتصاد دستوری و کشتار دام‌ها و چند نرخی بودن ارز، کشور تا سال 2026 میلادی از جرگه صادرکنندگان محصولات لبنی خارج و نیازمند واردات لبنیات می‌شود.

او تأکید کرد: اگر دولت مبنای محاسبه را ارز تک نرخی قرار دهد، علوفه بیشتر و با کیفیت‌تری وارد کشور خواهد شد.

سلیمانی ورود نژادهای برتر گاو به کشور را از ضروریات برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر تولید شیرخام دامداری ایران از 8 میلیون تن فعلی به 20 میلیون تن برسد، بسیاری از مشکلات امروز مرتفع خواهد شد.

او خطاب به مسئولان گفت: تولیدکنندگان صنایع لبنی امروز خود را مجهز به دانش روز و امکانات لازم جهت تولید صادرات محور کرده‌اند، پس دولت با تک نرخی کردن ارز باید اجازه پیشرفت به تولید و صنعت را بدهد.

بنیانگذار کاله تصریح کرد: پیشرفت صنعت لبنیات کشور در حد فاصل دهه 70 تاکنون به‌قدری چشمگیر بوده که کشور از 420 هزار تن واردات سالانه شیرخشک و پنیر به توفیق صادرات 520 هزار تن رسیده است.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که در طول 44 سال گذشته هر سال یک واحد تولیدی ایجاد کرده، افزود: شرایط تولید به‌قدری سخت شده که امسال چاره‌ای جز توقف کلیه طرح‌های توسعه‌ای و حتی واحدهای با 80 درصد پیشرفت فیزیکی وجود ندارد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد