طعم تلخ واردات در کام چایکاران ایرانی / کشاورزان در انتظار پرداخت مطالبات

رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه واردات بی‌ رویه چای به بازار داخلی آسیب زده است، افزود: تاکنون بالغ هزار و ۷۸ میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شد که ۵۶ درصد توسط کارخانجات پرداخت شده است.

به گزارش اکونگار دولت در راستای مدیریت بازار چای و کاهش قیمت آن در بازار، 15مهرماه واردات چای را آزاد کرد. درحالی که  بر اساس ادعای دولت، اولین ثبت سفارش چای مشروط انجام و برای طرح واردات چای به ‌ازای خرید چای داخلی آغاز شد و طبق این طرح، به ‌ازای واردات ۲ کیلوگرم واردات چای خارجی باید یک کیلوگرم چای داخلی خریداری شود، تولیدکنندگان چای معتقدند که واردات، تولید داخل را به خطر می‌اندازد. 

به گزارش بازار، حبیب الله جهانساز  میزان تولید برگ سبز چای را ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن اعلام کرد و گفت: ا۱۷ کارخانه در فرآوری و تبدیل برگ سبز به چای خشک نقش داشتند و بیش از ۳۳ هزار تن چای خشک تولید شد که رشد ۳۵ درصدی داشته است.

وی با عنوان این که ۱۰ درصد تولید معادل ۱۳ هزار تن مربوط به مازندران بوده است، افزود: ۱۰ کارخانه فرآوری در تنکابن و رامسر فعالیت می کنند.

وی ارزش برگ سبز خریداری شده را هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون بالغ بر هزار و ۷۸ میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شد که ۵۶ درصد توسط کارخانجات پرداخت شده است.

جهانساز گفت: تلاش می کنیم بخشی از مطالبات سهام دولت تا هفته آینده پرداخت شود و کارخانجات نیز در حال فروش چای هستند.

رئیس سازمان چای کشور ناهماهنگی در زمینه واردات چای را سبب لطمه به تولید و بازار داخل زده است، افزود: هرچند دولت دستور داده است جلوی واردات چای گرفته شود و نگاه تامین‌کنندگان باید توجه به تولید داخل باشد.

به گزارش «اکونگار»، در ماه‌های اخیر قیمت چای در بازار داخلی روند رو به رشد جدی داشته است. برای مثال هر کیلو چای 200 هزار تومانی بیش از 400 هزار تومان شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در حال حاضر هر کیلو چای خارجی فله‌ای در بازار بیش از ۴۰۰ هزار تومان است. در مغازه‌های مرکز شهر تهران، هر کیلو چای فله‌ای ممتاز خارجی ۴۲۵ هزار تومان، چای کلکته شکسته ۴۵۵ هزار تومان، چای سیلان ۴۴۵ هزار تومان، کلکته باروتی ۳۷۰ هزار تومان و کلکته کله مورچه ۲۷۰ هزار تومان است. قیمت چای بسته‌بندی بیشتر است. چای ارل گری شهرزاد ۵۰۰ گرم ۲۴۵ هزار تومان، چای سیلان شاهسوند ۴۵۰ گرم ۲۲۵ هزار تومان، چای سیاه هندوستان فامیلا ۴۵۰ گرم ۲۲۵ هزار تومان و چای سیاه معطر مخصوص احمد ۵۰۰ گرم ۳۱۲ هزار تومان است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان