دنون، برند جهانی از آب تا ماست

شرکت دنون، یک شرکت بین‌المللی تولیدکننده محصولات غذایی است که در سال ۱۸۹۹ در اسپانیا تاسیس شد و اکنون دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد.

به گزارش اکونگار، شرکت دنون (Danone SA)، در صنعت فرآوری مواد غذایی فعالیت می‌کند. این شرکت در بخش‌های محصولات لبنی تازه، آب، غذای کودک و تغذیه درمانی خدمات ارائه می‌دهد. دنون، فرآورده‌های لبنی تازه از جمله ماست، محصولات لبنی تخمیر شده تازه و سایر محصولات از این قبیل را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

بخش آب این شرکت، از آب‌های طبیعی و همچنین محصولات آب طعم‌دار و غنی شده با ویتامین تشکیل شده است. بخش غذای کودک نیز روی غذای مختص نوزادان و کودکان نوپا به عنوان غذای کمکی برای دوران شیردهی تمرکز دارد. این شرکت شیر خشک، اسنک غلات، بیسکویت و سایر محصولات غذایی برای نوزادان را تولید می‌کند.

بخش تغذیه درمانی، عمدتاً بر بیماران و نوزادان مبتلا به بیماری‌های خاص و افراد مسن ضعیف متمرکز است. محصولات این شرکت برای درمان سوء تغذیه ناشی از بیماری با برآوردن نیازهای غذایی خاص طراحی شده است. شرکت دنون در تاریخ ۲ فوریه ۱۸۹۹ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در پاریس، فرانسه است.

Danone to launch new milk alternative platform this year | 2021-07-30 |  Food Business News

تاریخچه شرکت دنون

شرکت دنون در سال ۱۹۱۹ توسط ایزاک کاراسو (Isaac Carasso)، یک مهاجر یهودی سفاردی از سالونیکا، در بارسلون، اسپانیا به عنوان یک کارخانه کوچک تولید ماست تاسیس شد. کاراسو، نام مستعار پسرش دانیل کاراسو، یعنی Danon را روی این شرکت گذاشت.

۱۰ سال بعد، این شرکت از اسپانیا به کشور همسایه، فرانسه نقل مکان کرد و اولین کارخانه فرانسوی آن ساخته شد. در طول اشغال فرانسه توسط آلمان در طول جنگ جهانی دوم، دانیل این شرکت را به نیویورک منتقل کرد تا از آزار و اذیت مربوط به یهودی‌ها در امان باشد. در ایالات متحده، دانیل با جو متزگر (Joe Metzger) اسپانیایی تبار سوئیسی شریک شد و نام تجاری را به Dannon تغییر داد تا بیشتر آمریکایی به نظر برسد.

در سال ۱۹۵۱، دانیل کاراسو برای مدیریت مشاغل خانواده در فرانسه و اسپانیا به پاریس بازگشت و کسب‌وکار آمریکایی در سال ۱۹۵۹ به Beatrice Foods فروخته شد. (کسب‌وکار آمریکایی بعداً توسط Danone در سال ۱۹۸۱ بازخرید شد.) در اروپا در سال ۱۹۶۷، دنون با Gervais، تولیدکننده پیشروی پنیر تازه در فرانسه ادغام و به Gervais Danone تبدیل شد.

سنت شیشه‌سازی

شاخه دیگری از گروه دنون از نسل شیشه‌ساز صنعتی Boussois-Souchon-Neuvesel (BSN) است که توسط خانواده آنتونی ریبود (Antoine Riboud) تأسیس شد. پس از تلاش ناموفق برای تصاحب رقیب بزرگ‌تر خود Saint-Gobain، ریبود در دهه ۱۹۷۰ از طریق یک سری خرید و ادغام، از جمله ادغام با Gervais Danone در سال ۱۹۷۳، آن را به یکی از گروه‌های غذایی پیشرو در اروپا تبدیل کرد.

Saudi dairy firm Nadec to buy Danone unit via capital raise | Mint

جهت‌گیری استراتژیک مجدد

این اکتسابات در ابتدا شکل ادغام عمودی را به خود گرفت و تولیدکننده نوشیدنی آلزاسایی Kronenbourg و آب معدنی Evian را که بزرگترین مشتریان این شیشه‌ساز بودند، خریداری کردند. این حرکت، محتوایی را برای پر کردن بطری‌های کارخانه فراهم کرد.

در سال ۱۹۷۳، این شرکت با Gervais Danone ادغام شد و شروع به گسترش در سطح بین‌المللی کرد. در سال ۱۹۷۹، این شرکت با حذف Verreries Boussois، شیشه‌سازی را کنار گذاشت.

در سال ۱۹۸۷، Gervais Danone، تولیدکننده بیسکویت اروپایی Général Biscuit، صاحبان برند LU، و در سال ۱۹۸۹، کارخانه تولید بیسکویت اروپایی Nabisco را خریداری کرد.

در سال ۱۹۹۴، BSN نام خود را به Groupe Danone تغییر داد و نام معروف‌ترین برند بین‌المللی گروه را برگزید.

فرانک ریبود (Franck Riboud) در سال ۱۹۹۶ زمانی که ریبود ارشد بازنشسته شد، جانشین پدرش، آنتوان، به عنوان رئیس و مدیر اجرایی شرکت شد. تحت مدیریت ریبود جونیور، شرکت به تمرکز خود بر روی سه گروه محصول (لبنیات، نوشیدنی‌ها و غلات) ادامه داد و خود را از فعالیت‌های متعددی که غیراصولی شده بودند، کنار کشید.

در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰، این گروه به ترتیب ۵۶ و ۴۴ درصد از تجارت ظروف شیشه‌ای خود را به فروش رساند. در سال ۲۰۰۰، این گروه همچنین بیشتر فعالیت‌های مربوط به تولید نوشیدنی اروپایی خود را فروخت (نام تجاری Kronenbourg) و این برند ۱۶۶۴ به قیمت ۱.۷ میلیارد پوند به اسکاتلند و نیوکاسل فروخته شد؛ کسب‌وکار پنیر و گوشت ایتالیایی آن (Egidio Galbani Spa) در مارس ۲۰۰۲ فروخته شد.

کارخانه بیسکویت بریتانیایی (Jacob's) و ایرلندی این شرکت در سپتامبر ۲۰۰۴ به United Biscuits فروخته شد. در آگوست ۲۰۰۵، این گروه، کسب‌وکار سس خود را در بریتانیا و در ایالات متحده (HP Foods) فروخت، در ژانویه ۲۰۰۶ نیز، کسب‌وکار سس آن در آسیا (Amoy Food) به Ajinomoto فروخته شد.

علی‌رغم این واگذاری‌ها، دنون به توسعه بین‌المللی خود در سه واحد تجاری اصلی خود ادامه می‌دهد و بر محصولات بهداشتی و رفاهی تأکید دارد.

در جولای ۲۰۰۷، اعلام شد که دنون با کرافت (Kraft ) برای فروش بخش بیسکویت خود، از جمله برندهای LU و Prince، به مبلغ ۵.۳ میلیارد یورو به توافق رسیده است.

همچنین در جولای ۲۰۰۷، پیشنهاد ۱۲.۳ میلیارد یورویی نقدی توسط دنون برای شرکت هلندی غذای کودک و تغذیه بالینی Numico مورد موافقت هر دو هیئت مدیره قرار گرفت و دومین تولیدکننده بزرگ غذای کودک در جهان ایجاد شد.

در سال ۲۰۱۲، گروه دنون نسبت به رقبای خود که بیش از نیمی از فروش دنون از اروپا و حدود ۳۸ درصد از اروپای غربی بود، در معرض وضعیت مالی نامساعدی قرار گرفت. در اواسط فوریه ۲۰۱۳، گروه دنون اعلام کرد که ۹۰۰ شغل یا حدود ۳.۳ درصد از ۲۷ هزار نیروی کار اروپایی خود را کاهش می‌دهد.

شرکت دنون در ایران

شرکت دنون فعالیت خود را در سال ۱۳۸۶ در ایران با کمک صنایع غذایی سحر آغاز کرد و به واردات دسر دنون با نام "دنت" پرداخت. این شرکت کارخانه خود را در سال ۱۳۹۰ در ایران تاسیس و تولید محصولات خود را به صورت مستقیم در این کارخانه آغاز کرد.

شرکت دنون در سال ۱۳۹۴ تصمیم گرفت از شرکت سحر مستقل شود و پس از آن نام خود را به "دنون لبنی پارس" تغییر داد.

آمار و ارقام شرکت دنون

شرکت دنون در حال حاضر با ارزش بازار ۳۷.۱۲ میلیارد دلاری، در رتبه‌بندی شرکت‌های سراسر جهان در جایگاه ۴۵۸ قرار دارد.

شرکت دنون که بیش از صد سال قدمت دارد، اکنون دارای ۹۶ هزار کارمند در سراسر جهان بوده و به صورت مداوم به رشد خود ادامه می‌دهد.

منابع: 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان