آغاز واردات چای طبق شرط وزیر کشاورزی

سندیکای کارخانجات چای شمال کشور اعلام کرد: براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی اولین ثبت سفارش چای برای طرح واردات چای در ازای خرید چای داخلی آغاز شد.

به گزارش اکونگار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این طرح در ازای واردات ۲ کیلوگرم واردات چای خارجی باید یک کیلوگرم چای داخلی خریداری شود. این طرح در راستای حمایت از تولید داخلی در حال انجام است.

نیاز سالانه کشور به چای خشک با احتساب ذخایر و رسوبات انباری حداکثر ۱۰۰ هزار تن است و نزدیک به ۳۰ درصد آن از طریق تولید داخل و مابقی با واردات تامین می‌شود.

به گزارش اکونگار براساس آمار سازمان چای کشور، صادرات چای ایران در سال 1401 تا پایان بهمن ماه به ۳۶ هزار و ۲۶۸ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۳ درصد افزایش داشته است. ارزش صادرات چای ایران در سال ۱۴۰۲ نیز به ۴۳ میلیون و ۲۷۷ هزار دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۶۴.۴۵ درصد افزایش داشته است.

از نظر مقاصد صادراتی، امارات متحده عربی با ۱۲ هزار و ۲۴۰ تن، بزرگترین خریدار چای ایران در سال ۱۴۰۲ بوده است. پس از امارات، روسیه با ۱۰ هزار و ۸۴۰ تن، آلمان با ۶ هزار و ۸۰۰ تن، و ترکیه با ۵ هزار و ۲۰۰ تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

هنوز آمار دقیقی از رقم صادرات چای در سال 1402 منتشر نشده است. رشد صادرات چای ایران در سال ۱۴۰۲ به عوامل مختلفی از جمله افزایش تولید چای در ایران، کاهش قیمت چای ایرانی در مقایسه با چای سایر کشورها، و افزایش تقاضا برای چای ایرانی در بازارهای جهانی، نسبت داده می‌شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان