مدیرعامل شرکت نویان پژوهان:

درمان گرانترین بخش حوزه بهداشت و سلامت است / کشور دقیقا در این بخش گیر کرده

مدیرعامل شرکت نویان پژوهان گفت: اکنون در حال تولیدکننده ٢۵ محصول بایوسیمیلار هستیم که در دنیا سراغ ندارم که شرکتی این میزان از داروهای بیوسیمیلار را تولید کند و در آسیا مقام چهارم را داریم.

به گزارش اکونگار و به نقل از درمان یاب؛ محمدرضا کاظمعلی، مدیرعامل شرکت نویان پژوهان گفت: این رشته بسیار هایتک است و شاید در دنیا فقط ۲۰ کشور در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی صاحب فناوری هستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند. در حال حاضر در حوزه بیوتکنولوژی در آسیا رتبه چهارم را داریم و به لحاظ تنوع محصول در آسیا رتبه اول را داریم و ۲۵ محصول بیوتک را در کشور تولید می کنیم و حدود ۱۵ مولکول دیگر هم در در فازهای مختلف تحقیق و توسعه شرکت های زیرمجموعه قرار دارند.

او افزود: هم اکنون ۱۵ درصد از کل سهم دارویی کشور مربوط به داروهای بیولوژیک است که اگر این داروها در داخل تولید نمی‌شدند، دولت مجبور بود در وضع بحرانی ارزی کشور، هزینه زیادی را برای تامین این داروها متقبل شود.

کاظمعلی ادامه داد: یکی از دستاوردهای حوزه بیوتکنولوژی این است که حدود 80 میلیون دلار صادرات داشتیم اما متاسفانه این رقم طی سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت افت کرده و به 40 میلیون دلار رسیده است. متاسفانه عدم قیمت‌گذاری مناسب داروهای بیوتکنولوژی و کمبود نقدینگی هم موجب کُندتر شدن موتور محرک صنعت بیوتک و واحدهای R&D شده و واحدهایی هم که در حال طراحی داروهای جدیدتر هستند، دچار آسیب جدی شده اند.

مدیرعامل شرکت نویان پژوهان تصریح کرد: صنعت داروسازی کشور در حال پیر شدن است. اگر اقدام حمایتی لازم برای نوسازی تجهیزات داروسازی کشور صورت نگیرد در آینده نه چندان دور این صنعت دچار استهلاک شدید خواهد شد.

او گفت: اکنون در حال تولیدکننده ٢۵ محصول بایوسیمیلار هستیم که در دنیا سراغ ندارم که شرکتی این میزان از داروهای بیوسیمیلار را تولید کند و در آسیا مقام چهارم را داریم.

کاظمعلی: اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ارتباط خوبی با ما دارد اما از آنجایی که ثبات قوانین نداریم و یا در تخصیص ارز بدلیل محدودیت منابع ارزی، مجبور شده این منابع محدود را به شرکت های زیادی اختصاص بدهد، خیلی از شرکت ها هنوز نتوانسته اند ارز مورد نیاز تولید را دریافت کنند.

در ادامه، امین قبادی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های بیوتکنولوژی پزشکی ایران در این نشست گفت: ما از سال 1320 که انستیتوپاستور و موسسه رازی واکسن سازی را با تولید واکسن های کزار و دیفتری در کشور آغاز کردند، جزو اولین و جوانترین کشورهای منطقه بودیم که واکسن ساختیم. اما متاسفانه بعد از انقلاب، بدلیل عواملی چون جنگ و تحریم، صنعت بیوتکنولوژی و واکسن سازی ما به شدت ضربه خورد. مجددا وقتی در دهه ٧٠ که صنعت بیوتکنولوژی شروع به شکل گرفتن کرد، کشور به سمت ایجاد درمان کرد و وقتی مطمئن شدیم که بیماران خاص کمبود دارو نداشتند به سطوح دیگری از جمله حوزه بهداشت و در٣سطح آموزش، پیشگیری و درمان ورود کردیم.

او ادامه داد: درمان گرانترین بخش هزینه کرد در حوزه بهداشت و سلامت است و کشور ما با وجود سابقه خوبی که در حوزه پیشگیری داشت، امروز دقیقا در این بخش گیر کرده است.

قبادی افزود: قسمتی از موانع داخلی ما در تولید داروهای بیوتک، ناشی از عدم هماهنگی بین سازمان های مختلف است. در کشور ما ٢٣ نهاد مختلف مثل سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی، برنامه و بودجه، وزارت صنعت و … بر صنعت دارو نظارت می کنند و این نظارت در بحث تولید دارو، گاها منجر به ناهماهنگی‌های زیادی می شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های بیوتکنولوژی پزشکی ایران گفت: در حال حاضر بزرگترین ناهماهنگی در این بخش هم همان قضیه ۶٩ همت است. انصافا طرح دارویار طرح خوبی بود و در این طرح مقرر شد ١٠۵ همت به طرح دارویاری تخصیص داده شود که سازمان‌های بیمه گر این هزینه را تقبل کنند اما از ١٠۵ همت، فقط ۶٩ همت، به تصویب مجلس رسید؛ بدون اینکه مسئولین به این موضوع فکر کنند که صنعت دارو تفاوت ۶٩ تا ١٠۵ همتی را از کجا باید تامین کند؟ و این اولین ضربه ای بود که به صنعت دارو وارد شد.

او تصریح کرد: در ادامه همین مسیر، مشکل دیگر صنعت، عدم اختصاص منظم همان ۶٩ همت از طرف سازمان بیمه گر بود که متاسفانه همین اکنون هم 10 همت کم داریم که موجب اختلال نقدینگی در تولیدات ما شده است.

در حالت کلی عدم تخصیص بودجه مناسب و اختلال در  نقدینگی دو چالش اصلی کنونی صنعت بیوتکنولوژی دارویی کشور است.

قبادی گفت: خیلی دوست داریم که سازمان غذا و دارو به سطحی از بلوغ برسد که از وزارت بهداشت جدا بشود ولی در حال حاضر باعث بخشی از دردی که تولیدکننده امروز می کشد، بیشتر وزارت بهداشت است تا سازمان غذا و دارو.

به گفته او، شعار ما داروسازان این است که دارو را با «کیفیت مناسب» و «قیمت مناسب» در «زمان مناسب» در دسترس بیمار قرار دهیم اما این سه مورد محقق نمی‌شود مگر اینکه از تولید داخل، حمایت شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های بیوتکنولوژی پزشکی ایران ادامه داد: نیاز کشور در حوزه واکسن آنفلوانزا حدود ٢ و نیم میلیون دوز  است و توان تولید ٣ میلیون دوز را هم داریم و حتی تا ١٠ میلیون دوز هم امکان افزایش تولید وجود دارد اما چون مجوز واردات واکسن خارجی صادر می‌شود و در بازار دارویی وارد می شود، منجر به امحاء بخشی از واکسن های تولید داخل می‌شود.

این تجربه در سنوات گذشته منجر به برگشت بخشی از واکسن آنفلوآنزا در بازار شد و عدم اقبال به برند داخلی به تولیدکننده آسیب زد. بطور کلی امسال یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزا تولید شده و امیدواریم کمبودی در واکسن آنفلوانزا پیش نیاید. در حال حاضر توزیع واکسن های آنفلوانزا شروع شده و قیمت کُنونی واکسن، حدود ۲۶۳ تومان است.

او افزود: متاسفانه طی دو سال اخیر به دلیل عدم حمایت از تولید داخل، بیش از یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی به دلیل عدم مصرف ناشی از واکسن های وارداتی امحا شد و حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به تولیدکننده داخلی خسارت وارد کرد.

قبادی گفت: در حوزه تولید واکسن HPV اکنون فقط یک تولیدکننده در دنیا این واکسن را تولید می‌کند و ٣٠ کشور در دنیا این واکسن را به برنامه واکسیناسیون ملی خود برای بانوان و ۴٠ کشور برای آقایان واکسن HPV قرار داده اند اما وزارت بهداشت می گوید ما اصلا مشکل HPV در کشور نداریم و اصلا تولید واکسن و غربالگری نیاز نداریم و این درحالیست که سازمان غذا و دارو، تولید این واکسن را یک اولویت ملی می داند.

به زودی دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک برای کودکان وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می شوند.

او تصریح کرد: انستیتوپاستور ایران، یکی از افتخارات کشور است ولی ظاهراً ریشه فرانسوی خودد را بیشتر از ریشه ایرانی خود دوست دارد. متاسفانه قدیمی ترین مرکز واکسیناسیون کشور به برند خارجی اطمینان بیشتری دارد و ما هم هرچه می گوییم اگر مستندات بیشتری میخواهید به شما عرضه می کنیم اما تاکنون از ما مستندات خاصی درخواست نکردند.

محمد سلطانی مهر، مدیرعامل شرکت آرتا فارمد نیز در این نشست گفت: این سوال همیشه برای ما مطرح است که چرا دارویی که داخل کشور تولید می‌شود، مشابه خارجی همان دارو هم وارد می‌شود؟ دلیل این واردات را نمی‌دانیم.

او افزود: مشکلات ارزی برای کشور و صنعت غیر قابل انکار است و در عین حال تحریم‌ها نیز وجود دارد اما در چنین شرایطی سازمان غذا و دارو اجازه واردات به بازار را صادر می‌کند. در عین حال سازمان غذا و دارو توضیح دهد که چرا بعضا شاهد عرضه واکسن های HPV وارداتی در برخی از پلتفرم‌های فروش اینترنتی هستیم!

سلطانی گفت: کاهش دارو بنا بر هر دلیلی منجر به مرگ بیماران می‌شود و این مردم هستند که در نهایت متضرر می‌شوند لذا تولید مهم است و حمایت دولت لازمه تولید است. مثل همین اتفاقاتی که در بیماران هموفیلی می بینیم.

می بینیم که مسئولین حوزه دارو و سلامت در دیدار با مسئولان خارجی از افتخارات صنعت بیوتکنولوژی ایران از جمله ساخت واکسن‌های آنفلوآنزا و HPV می‌گویند اما در واقعیت از این صنعت نمی کنند.

حجم واردات در مقابل تولید دارو مشخص است درحالیکه شرکت‌های تولیدکننده بیوتکنولوژی می‌توانند نیاز کشور را برطرف کنند. باید به تولید کننده داخلی اعتماد شود. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد