خطر استهلاک صنعت دارو چقدر جدی است؟

عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بر لزوم بازسازی و نوسازی صنعت دارو طبق قانون برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد، عباس کبریایی‌‌‌زاده، عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، «کمبود نقدینگی» را یکی از چالش‌‌‌های اساسی نظام دارویی کشور خواند و گفت: متاسفانه در چرخه نقدینگی صنعت داروی کشور معضلاتی را شاهد هستیم که بخش عمده آن از استراتژی‌‌‌های ناکارآمد در تامین منابع مالی داروخانه‌‌‌ها، بیمارستان‌‌‌های دولتی و همچنین عدم‌حمایت ریالی از سازمان‌های بیمه‌‌‌گر ناشی می‌شود؛ به طوری که بیمه‌‌‌ها امروز نمی‌توانند تعهدات مالی خود را به موقع پرداخت کنند. بر همین اساس نیز چالش‌‌‌های چرخه نقدینگی در نظام دارویی کشور و راهکارهای برون‌رفت از وضع موجود، در پنلی با همین عنوان، در نمایشگاه ایران‌‌‌فارما به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

آسیب جدی به اشتیاقِ تولید

کبریایی‌‌‌زاده همچنین به چالش‌‌‌های قیمت‌گذاری دارو و فرآورده‌‌‌های سلامت‌محور اشاره کرد و گفت: نظام قیمت‌گذاری دارو در ایران در سال‌های اخیر بسیار مخرب و آسیب‌‌‌رسان به صنعت عمل کرده و به همین دلیل هم اشتیاق به سرمایه‌گذاری در بخش تولید به شدت آسیب دیده است. در مجموع طی سال‌های اخیر روند سیاستگذاری دولت‌‌‌ها به نفع واردات و ترغیب شرکت‌های واردکننده به‌خصوص شرکت‌های فراقانونی و غیرقانونی فوریتی بوده و متاسفانه مجموعه این سیاستگذاری‌‌‌های اشتباه سبب توسعه این شرکت‌ها شده و در عین حال نیز آسیب جدی به اشتیاق به تولید وارد شده است. امیدواریم در دولت جدید اصلاح رویکرد به نفع تولید در کشور را شاهد باشیم. وی در این باره ادامه داد: ماده قانونی الزام به توسعه صادرات یکی از مواد قانونی بسیار کمک‌کننده است تا سیاست‌‌‌های توسعه صادرات رقم بخورد؛ چراکه در ۲۰ سال قبل حجم صادرات دارویی کشور به نسبت میزان ارزبری صنعت، بسیار بیشتر از امروز بوده و این درحالی است که طی سال‌های اخیر میزان صادرات به نسبت ارزبری، به شدت کاهش یافته است.

پیشی گرفتن نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری در داروسازی

عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌هایش به الزامی قانونی در برنامه هفتم توسعه در زمینه بازسازی و نوسازی صنعت دارو اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهدیم که نرخ استهلاک از نرخ سرمایه‌گذاری در صنعت داروی کشور پیشی گرفته و به عبارتی داروسازی به سمت مستهلک شدن پیش می‌رود و امروز بسیاری از ماشین‌‌‌آلات باید جایگزین شوند. امیدواریم با حضور نمایندگان مجلس بتوانیم در بودجه سال آینده اعتباری را به این منظور داشته باشیم.

او در همین باره به دوره وزارت پزشکیان در وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۰ اشاره کرد و گفت: آخرین بار بازسازی صنعت دارو در دوره وزارت پزشکیان در وزارت بهداشت صورت گرفت. متاسفانه از آن سال به بعد بازسازی و نوسازی صنعت به معنای واقعی مورد توجه نبوده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد