چشم امید تولیدکنندگان پوشاک به بازارهای عراق / گره کور صادرات لباس به همسایگان گشوده می‌شود؟

یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران از امروز(۲۳) تا ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران با حضور بیش از ۷۰ واحد تولیدی برگزار می‌شود.

به گزارش اکونگار، یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران از امروز(23) تا ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران با حضور بیش از 70 واحد تولیدی برگزار می‌شود. 

شرکت کنندگان در این نمایشگاه؛ که به همت شرکت «سامع پاد نوین» برپا شده، برترین تولیدات پوشاک، شامل انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات تولید پوشاک را به مدت چهار روز در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

ایجاد رقابت و تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، ارتقاء سطح تولید داخلی کشور، علمی کردن طرح تولید لباس داخلی، کمک به توسعه اشتغال، بازاریابی و افزایش صادرات و افزایش راندمان تولید داخلی؛ مهمترین اهداف برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران عنوان شده است.

برگزاری یک همایش و چند نشست تخصصی و همچنین برگزاری مسابقه طراحی پوشاک با حضور استادان برتر این حوزه، بخشی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است. همچنین قرار است بیش از 70 شرکت داخلی و خارجی از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، ترکیه، مالزی و بنگلادش در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

سایه‌ی سنگین قاچاق بر صنعت پوشاک داخلی

بر اساس آمار گردش مالی بازار پوشاک کشور سالانه حدود ۸ هزار میلیارد دلار است که سهم بخش داخلی از این بازار بزرگ تنها حدود ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد مابقی این بازار در دست واردکنندگانی است که پوشاک را عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه، علی مرادی رئیس ستاد اجرایی این نمایشگاه گفت: یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران و از سوی شرکت سامع پاد نوین و با نظارت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، تلاش کردیم این نمایشگاه را در راستای این فرمایشات و حمایت از پوشاک ایرانی برگزار کنیم لذا نمایشگاه ایران مد می‌تواند ضمن تحقق این هدف، گامی مهم در جهت افزایش اعتماد جامعه مصرف‌کنندگان به پوشاک داخلی بردارد.

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه بین المللی پوشاک گفت: قاچاق یکی از مسائلی مهمی است که به صنعت پوشاک کشور صدمات سختی وارد می‌کند البته مبارزه با قاچاق پوشاک انجام شده و می‌شود، اما باید با جدیت بیشتری صورت بگیرد.

تسهیلات 5میلیارد دلاری و برنامه 5ساله نیاز صنعت نساجی

به گزارش مهر، در حاشیه این نمایشگاه، سید شجاع الدین امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، گفت: ما برای صنعت نساجی که یک صنعت اشتغال‌زا و دارای ارزش افزوده است نیاز داریم که در یک برنامه ۵ ساله ۵ میلیارد دلار تسهیلات برای بازسازی و نوسازی تخصیص دهیم؛ یعنی باید سالی یک میلیارد دلار تسهیلات در نظر بگیریم تا زیرساخت‌های خود را از نظر تولید پارچه و پوشاک تقویت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار واردات ماشین آلات داریم و این واردات بر اساس برنامه ریزی های واحدها با منابع موجود انجام می‌شود اما ما برای دوره برنامه هفتم توسعه درخواست داریم که تسهیلاتی برای بازسازی و نوسازی واحدها پرداخت شود. در دهه هشتاد این اتفاق افتاد و واحدهای ما از محل آن تسهیلات سرپا شدند. بنابراین نیاز داریم دولت از این نظر به صنعت نساجی توجه کند.

صادرات راه نجات اقتصاد کشور است

در حاشیه نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک، ابوالقاسم شیرازی دبیر کمیته پوشاک مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف گفت: رویداد فرهنگی B۲B( تجارت میان تولیدکنندگان ایرانی و عراقی) از ۲۳ تا ۲۶ مهر در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود؛ ما شاهد خیل عظیمی از کارآفرینان هستیم که در صنعت پوشاک توانمند هستند و محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند و آنقدر در این حوزه شاهد ظرفیت‌های عظیمی هستیم که عمدتاً صادرات محور هستند.

وی افزود: در دو سال گذشته تولیدکنندگان ایرانی به خصوص در کشور عراق فعالیت‌های چشمگیری داشتند و امسال هم در رویداد فرهنگی B۲B( تجارت میان تولیدکنندگان ایرانی و عراقی) حضور فعالی دارند. تولیدکنندگان ایرانی طی چهار روز قرار است با تولیدکنندگان و تاجران عراقی آشنا شوند و این نوع آشنایی و مذاکرات سبب صادرات محصولات شود.

دبیر کمیته پوشاک مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف گفت: ما برای تحقق صادرات باید این موضوع را در دستور کارمان قرار دهیم؛ چراکه صادرات راه نجات اقتصاد مملکت و حیات تولیدکنندگان است. دومین موضوع حائز اهمیت بحث مواد اولیه است که باید نسبت به آن توجه کنیم. همچنین صادرات می‌تواند علاوه بر عراق به دیگر کشورها هم صورت بگیرد چراکه این ظرفیت در حوزه پوشاک وجود دارد. برای مثال کشورهای اوراسیا، افغانستان، روسیه و ازبکستان از چنین ظرفیت‌هایی برخوردار هستند.

وی افزود: امروزه ترک‌ها بازار روسیه را در حوزه پوشاک قبضه کرده‌اند. ما گاهی اوقات چنین رویه‌هایی را دور می زنیم. برای مثال پوشاک ایرانی را با برند ایتالیایی توزیع می‌کنیم و پس از آنکه آن برند در ایتالیا قوت گرفت، عنوان می‌کنیم که محصول ایران است.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد