اوضاع وخیم صنعت خودرو/ زیان انباشــته ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان چطور جبران می‌شود؟

برخی ناظران بر این باورند که تا آبان ۱۴۰۱ زیان انباشــته به اضافه سود از دســت رفته شــرکت های خودروســاز، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان و ۳۰ درصد آن ضرر مســتقیم دولت بوده اســت.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه شرق، چند سال است که مدیریت دولتی خودروسازی‌های بزرگ کشور زیان انباشته روی دست می‌گذارد و موضوع اهلیت سنجی برای واگذاری خودروسازان به پررنگی این روزها در محافل شنیده نمی‌شد. سؤال اصلی این است که چه کسی اهلیت را می‌سنجد و شاخص اهلیت چیست؟

آمار تکان‌دهنده ارز بری شرکت‌های خودرویی/ بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور (+نمودار)

برخی ادعا می‌کنند که قطعه‌سازان نمی‌توانند خودروسازی‌ها را سر‌و‌سامان بدهند؛ هر‌چند اگر به ساختار خودروسازان موفق خارجی مراجعه شود، می‌توان به‌وضوح دید که خودروسازان موفق دنیا، قطعه می‌سازند و قطعه‌سازان، خودرو.

چه کسانی واقعا توانایی دارند یک شرکت با زیان‌دهی 200 همتی را بر عهده بگیرند و زیان‌دهی را جبران کنند؟

برخی ناظران بر این باورند که تا آبان ۱۴۰۱ زیان انباشــته به اضافه سود از دســت رفته شــرکت‌های خودروســاز، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان و ۳۰ درصد آن ضرر مســتقیم دولت بوده اســت. اکنون اما اوضاع خیلی وخیم تر است؛ به خصوص اینکه خودروســازان دولتی نتوانســته اند در سال ۱۴۰۲ وعده های تولیدی را محقق کنند. ساختار دولتی اداره کردن خودروساز ها علت عدم تحقق وعده هاســت، حتی اگر مدیرعامل شرکت بنز آلمان را هم بیاورند، در این ساختار دولتی توان تولید خودرو را نخواهد داشت.

 

چه کســانی واقعا توانایی دارند یک شــرکت با زیان دهی ۲۰۰ همتی را برعهــده بگیرند و زیان دهی را جبران کنند؟ یک طــرف بیرونی که اطلاعات دقیقی دربــاره وضعیت خودروســازهای ما ندارد یا قطعه ســازی که متخصص اســت، سهامدار عمده است، در جریان همه مســائل و چالش های خودروسازی است و خودروساز اهلیت سنجی شده به دست آقایان ۷۰ هزار میلیارد تومان به او بدهکار است؛ قطعه ساز است اما بخش عمده ای از این زیان انباشته را متحمل می شود؟

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان