سقوط آزاد ارزش دلاری بازار سهام /بازده بورس در سه سال دولت رییسی چقدر بود؟

درحالی که دولت سیزدهم با وعده نجات فوری بورس روی کار آمد، اما بازده بورس در سه سال دولت رییسی سهامداران را از بازار دلسرد کرد.

به گزارش اکونگار، یکی از وعده‌های مهم دولت سیزدهم که مانور بسیاری روی آن می‌داد، نجات فوری بورس و بازگشت امید به بازار سهام بود، اما بررسی آماری بازده بورس در سه سال دولت رییسی نشان می‌دهد که نه تنها بورس رشد نکرد؛ بلکه کاهش شدید ارزش دلاری بازار و خروج حقیقی‌ها رکوددار شد. 

درخواست سازمان بورس از شرکت‌های پتروشیمی چه بود؟

کاهش 3درصدی شاخص کل در شش ماه اول دولت رییسی

درحالی که در مهرماه سال 1400 مجید عشقی به جرگه تیم اقتصادی- امام صادقی دولت پیوست تا نجات بورس را کلید بزند، اما در همان شش ماه دوم سال شاخص کل بورس بیش از 40 هزار واحد معادل 3 درصد نزول کرده است. به عبارت دیگر سهامداران در این دوره بطور متوسط 3 درصد زیان کردند. 

ورود به کانال دو میلیونی در سال 1401

در سال 1401، بازار سهام روند دیگری در پیش گرفت. در نیمه دوم سال 1401 بورس وضعیت بهتری داشت و با عبور از سطح 1میلیون و 350هزار واحدی در اسفند1401 به یک میلیون و 960 هزار واحد رسید تا بازدهی 28درصد را تجربه کند. 

درحالی که پیش بینی می‌شد، بورس در سال 1402 روزهای طلایی را پشت سر بگذارد و با عبور از کانال2میلیونی عقب‌ماندگی خود از تورم را جبران کند، مصوبه‌های دولتی بلای جان بازار سهام شدند. 

پاییز سرخ بورس در سال 1402

بررسی وضعیت بورس در سال 1402 نشان می‌دهد که بازار در فروردین و روزهای ابتدایی اردیبهشت وضعیت مناسبی را پشت سر گذاشت، اما با ریزش تاریخی در روز 17اردیبهشت امیدهای سهامداران نا امید شد و خروج پول حقیقی از بازار کلید خورد. 

حرکت کج دار و مریز بورس در بهار و تابستان 1402 ادامه داشت تا اینکه در پاییز 1402 و همزمان با اوجگیری تنش‌ها در خاورمیانه و سایه جنگ بر سر کشورها، بورس سراسر قرمزپوش شد و کانال 2میلیونی را بازهم از دست داد. اما با کاهش تنش‌ها رشد کم جان بورس ادامه یافت و در نهایت شاخص کل با بازگشت به کانال 2میلیونی همچنان به روند لاک پشتی خود ادامه داد. 

بازار سهام در سال 1402 فقط در اسفندماه روزهای نسبتا مناسبی را پشت سر گذاشت و در این دوره شاخص در مجموع روند صعودی داشت و وضعیت بازار بهبود یافت. شاخص در اسفند ماه تا نزدیکی محدوده 2.2 میلیونی رشد کرد و صعود 5.9 درصدی را پشت سر گذاشت و در 19 روز معاملاتی 9 روز سبزپوش بود.

رکورد شکنی خروج حقیقی‌ها از بورس در سه سال دولت رییسی

بازده بورس در سه سال دولت رییسی نشان از روندی کاهشی و به دور از حضور پرقدرت دارد، به گونه‌ای که در مجموع 31 ماه فعالیت دولت سیزدهم بیش از 167 هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است. به بیان دیگر، به طور متوسط روزانه 267 میلیارد تومان فرار سرمایه ثبت شد.

ازدست رفتن 40درصد ارزش بازار سهام

براساس آمارها تا پایان سال 1402 بازار سهام حدود 40درصد از ارزش خود را از دست داد و ارزش دلاری بورس هم روند نزولی سنگین را تجربه کرد. ارزش دلاری بورس که در سال ۱۳۹۹ به‌طور میانگین ۲۲۲ میلیارد دلار بود، طی ۳ سال، به ۱۴۱ میلیارد دلار رسید و در سال ۱۴۰۳ نیز ارزش بازار دلاری به‌طور میانگین ۱۱۹ میلیارد دلار بود.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد