نظر قالیباف درباره بورس چیست؟/ از وعده حل مشکل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تا تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در زمان ریاست مجلس، دولت را ملزم به نجات بورس می‌دانست.

به گزارش اکونگار، پس از اعلام نامزدهای نهایی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، در لیست نامزدهای احراز صلاحیت شده قرار گرفت. 

نسخه پیچی قالیباف برای چالش‌های اقتصادی کشور

قالیباف که از سال 1384 در دوره های مختلف اقدام به حضور در انتخابات کرده است، این دوره امیدهای بسیاری برای تصاحب صندلی پاستور دارد. او که سابقه تکیه بر صندلی شهرداری تهران و مجلس شورای اسلامی را دارد، اظهارنظرهای متعددی در رابطه با شرایط اقتصادی داشته و در دوره‌های مختلف بر حل مشکلات اقتصادی تاکید کرده است. 

قالیباف

جدیدترین نظر قالیباف درباره بورس

روز گذشته قالیباف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز برای چندمین بار در جلسهٔ حضوری، دغدغه‌های فعالان ارشد بازار سرمایه را شنیدم.توجه به بازار اولیه در بورس و تأمین مالی نباید موجب غفلت از اهمیت بازار ثانویه شود.

البته این توییت تنها نظر قالیباف درباره بورس نیست. او در مدت زمانی که ریاست مجلس را برعهده داشته، بارها در رابطه با وضعیت بازار سرمایه اظهار نظر کرده است. 

واکنش قالیباف به ریزش تاریخی بورس در سال 1399

قالیباف در دیماه 1399 و همزمان باریزش‌های پیاپی شاخص کل بورس در آن دوره گفت:«وظیفه خود می دانم که از مردم، سهامداران و افرادی که به بورس اعتماد کردند، حمایت کنم.بی اعتمادی خسران بزرگی است و اگر در حال حاضر به مردم بگوییم که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنید، با چه انگیزه‌ای به این سمت حرکت کنند؟» 

وعده‌های بی‌سرانجام قالیباف برای حل مشکلات بورس

قالیباف در دوران ریاست مجلس، بارها پشت تریبون وعده پیگیری مشکلات بورس را داده بود که هیچ یک از این وعده‌ها به مرحله عملیاتی شدن نرسید. برای مثال در مردادماه سال 1402 و زمانی که بورس بر مدار ریزش حرکت می‌کرد، در واکنش به نظرات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:«در رابطه با تذکرهایی که آقای پورابراهیمی درباره قوانین و چالش‌هایی که برای فعالان بازار سهام به وجود آمده است، هفته آینده جلسه‌ای با رییس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس خواهیم داشت.» 

نکته قابل تامل در این میان، این است که پورابراهیمی در آن زمان بر بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها،  مجموع نرخ تسعیر خوراک‌های پالایشگاهی و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تاکید کرده بود، که هنوز هم با گذشت نزدیک به یکسال از این جلسه هیچ کدام از این موارد ساماندهی نشده است. 

نظر قالیباف درباره بورس، تنها به مدیران سازمان بورس ختم نمی‌شود، رییس مجلس در تابستان 1400 و زمانی که بازار سهام روزهای نامناسبی را پشت سر می‌گذاشت، در جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصا، رییس بانک مرکزی گفت:« پیشنهادات مطرح شده برای رونق بازار سرمایه کافی نیست و باید تقویت شود.» 

انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بورس

او پس از هدایت دولت توسط ابراهیم رییسی، در واکنش به وعده‌های روی زمین مانده دولت سیزدهم درباره بورس گفت:«این بازار متأثر از بازارهای پولی، مالی، واردات و صادرات و امثال آنها است و تا سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد روشن نشود، وضعیت بورس نیز مشخص نمی‌شود.» 

واکنش قالیباف به حاشیه‌های رانت اطلاعاتی در بورس 

یکی دیگر از نظرات قالیباف درباره بورس، واکنش به درز اخبار و رانت اطلاعاتی شرکت‌ها بود. در زمستان 1400، رییس مجلس در جلسه‌ای خطاب به رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد گفت:«در کنترل روابط و رانت‌های اطلاعاتی که باعث می‌شود عده‌ای بهره‌مند شوند و عده‌ای که سهامداران خرد هستند آسیب ببینند دقت شود و این نیز مستقیماً به وظایف مدیریتی بورس برمی‌گردد.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان