سقوط بورس تا کی ادامه دارد؟/ از محدودیت دامنه نوسان تا خروج سنگین حقیقی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خروج پول حقیقی از بازار سرمایه رکورد تازه‌ای در سال ۱۴۰۳ برجای گذاشته که این سوال را پیش آورده که سقوط بورس تا کی ادامه دارد.

به گزارش اکونگار، درحالی که انتظار می‌رفت، سال 1403 دوران طلایی بورس در دولت سیزدهم باشد و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌‌کردند که بازار سرمایه در سال جاری وارد کانال 3میلیونی شود، اما ادامه ریزش‌های سال 1402 به سال 1403 هم رسید. 

کاهش حجم معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت/این نمادهایی بیشترین رشد و کاهش را داشتند +جدول

در سه ماهه اول سال 1403  ارزش دلاری بازار سرمایه به بیشتر از نصف کاهش یافته است. خروج سنگین پول حقیقی از بورس طی سه ماه اخیر و ریزش پیاپی شاخص کل باعث نگرانی جدی در میان سرمایه‌گذاران شده و این سوال به وجود آمده که سقوط بورس تا کی ادامه دارد؟ 

درحالی که محدودیت دامنه نوسان بازار به دنبال درگذشت ابراهیم رییسی از ابتدای خردادماه اعمال شد و با گذشت 9روز کاری از این تصمیم همچنان رونق به بازار سهام بازنگشته و سقوط بورس ادامه دارد. 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ادامه سقوط بورس ریشه در عوامل مختلفی دارد که محدودیت دامنه نوسان هیچ تاثیری روی آن نخواهد گذاشت. درحالی که سایر بازارها به حالت عادی خود بازگشته‌اند، اما همچنان بورس با محدودیت به کار خود ادامه می‌دهد. 

ریزش بورس

به اعتقاد کارشناسان، اگر بازار بدون محدودیت و در روال عادی به فعالیت خود ادامه دهد، احتمال از دست رفتن کانال 2میلیونی و بازگشت شاخص کل به محدوده 1میلیون و 900هزار واحدی وجود دارد، در این صورت اوج و فرود بازار چندان غیر محتمل نیست. به عبارتی اگر محدودیت برداشته شود، برابر با سقوط شاخص با سبزپوشی آن هم مواجه خواهیم شد، اما تصمیمگیران تصور می‌کنند که با اعمال محدودیت‌ دامنه نوسان را کمتر کرده و از ریزش‌های بسیار زیاد جلوگیری خواهند کرد. 

با روالی که در پیش است، بازار سهام در وضعیت خنثی باقی نمی‌ماند و بازهم احتمال سقوط بورس حتی به کانال‌های پایین‌تر ادامه دارد. 

با این وجود کارشناسان در پاسخ به اینکه سقوط بورس تا کی ادامه دارد؟ می‌گویند« بازار سرمایه از یک عدم اطمینان رنج می‌برد. این عدم اطمینان از آغاز جنگ در غزه شروع شد و همچنان ادامه دارد.» 

از آنجایی که برنامه‌های دولت و مصوبات بودجه و نرخ بهره بانکی همگی عوامل اصلی توقف رشد بورس طی یک سال اخیر بودند، به نظر می‌رسد حتی با اصلاح نرخ 30درصدی بهره بانکی، اصلاح بند «س»  تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ و اعمال محدودیت دامنه نوسان بازار سهام در کوتاه مدت نتواند عقب ماندگی‌های خود را جبران کند. 

به اعتقاد کارشناسان، سقوط بورس تا زمانی که موج بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد به بازار تداوم دارد، ادامه خواهد داشت. انتشار اخبار ضد و نقیض، تصمیمات خلق‌الساعه، قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور و... عوامل موثری هستند که بورس را در یک وضعیت ناخوشایند نگه می‌دارد. 

به اعتقاد کارشناسان مشکل فعالان بورسی در درجه اول قیمت سهام شرکت هاست بعد نحوه تولید سودشان و تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود، سقوط بورس همچنان ادامه دارد. 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان