فرود سخت بورس/ تغییر دامنه نوسان معاملات هم دردی از بازار سهام دوا نکرد

در میانه معاملات امروز ششم خرداد ۱۴۰۳ از میان ۶۰۵ نماد بورسی، ۵۳۳ نماد در صف فروش قرار گرفتند.

به گزارش اکونگار، هفته گذشته همزمان با اعلام خبر فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور و هیات همراه، سازمان بورس تشکیل جلسه داد و پیش از انتشار خبر شهادت رییس جمهور، بورس به تعطیلات رفت. 

درحالی که روز بعد بازار با تصمیم شورای عالی بورس و با محدودیت دامنه نوسان کار خود را آغاز کرد، اما واکنش بازار سهام به خبر شهادت رییس جمهور منفی بود و یک ریزش اندک را تجربه کرد. 

تاثیرپذیری بورس از ۵۰ روز ریاست جمهوری موقت؟ / تعطیلی بازار سرمایه تکرار نمی‌شود

در اولین هفته خرداد ماه 1403 بورس با فعالیت سه روز، توفیق چندانی به دست نیاورد و چشم امید سهامداران به روزهای آینده دوخته شد. روز شنبه پنجم خرداد ماه 1403 بازهم فعالیت بازار سرمایه با اعمال محدودیت دامنه نوسان آغاز شد و بورس یک ریزش عظیم را تجربه کرد. 

در ابتدای معاملات امروز ششم خرداد بازار سهام کار خود را با ریزش 11 هزار واحدی آغاز کرد و تابلوی معاملاتی بورس سراسر قرمز پوش شد. 

photo_2024-05-26_10-49-52

در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس  16 هزار و 968 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 97 هزار و 175 واحد رسید. 

بر اساس تصمیم سازمان بورس امروز هم محدودیت دامنه نوسان ادامه یافت، اما از ابتدای معاملات جریان خروج سرمایه از بازار به صورت جدی دنبال می‌شد و در دقایق اولیه معاملات حقیقی‌ها بیش از 160میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. 

نکته قابل تامل در روند معاملات امروز این است که لیدرهای بازار سنگین‌ترین صف‌های فروش را در اختیار دارند و بیش از 95دردصد نمادها کاملا منفی است و بیش از 70درصد بازار در صف فروش قرار دارد. از میان 605 نماد بورسی، 533 نماد در صف فروش قرار گرفتند.  

تصویر زیر نمایی از وضعیت نمادهای بورسی در ابتدای معاملات را نشان می‌دهد. 

photo_2024-05-26_10-39-37

درحالی که روز گذشته بازار وضعیت نامناسبی را پشت سر گذاشته بود، سازمان بورس امروز هم تصمیم به ادامه اعمال محدودیت دامنه نوسان گرفت. بر اساس اعلام سازمان بورس، امروز محدودیت دامنه نوسان برای نمادها 2درصد بوده و برای صندوق‌ها 4درصد بوده است. 

درحالی که سازمان بورس اعلام کرده است که درباره اعمال محدودیت دامنه نوسان معاملات در روزهای آینده تصمیم‌گیری می‌کند، کارشناسان معتقدند که اعمال محدودیت در دامنه نوسان بورس، از زمره تصمیماتی است که در راستای حفاظت از سرمایه‌ها در بورس اتخاذ شد که به تنهایی علاج کار نیست و صرفا ضرب آهنگ اصلاح را کندتر می‌کند و حکم مسکن را دارد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان