نقش تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بازارسرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در کل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و رونمایی از چنین سازوکاری یک پدیده خوشایند برای بازار سرمایه تلقی می‌شود.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه تعادل، فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در یادداشتی نوشت: تکلیف شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی‌ها از لحاظ تطبیق وضعیت موجود با اطلاعات مندرج در صورت مالی و ترازنامه شرکت‌ها بعضا ممکن است قدمت زیادی داشته باشد و ممکن است این ترازنامه به روز نباشد.

در کل این تصمیم و رونمایی از چنین سازوکاری یک پدیده خوشایند برای بازار سرمایه تلقی می‌شود، اما مشروط بر اینکه در عمل و اجرا هم این یکپارچگی و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط با تجدید ارزیابی دارایی‌ها وجود داشته باشد. اگر شورای عالی بورس یا هر مرجع دیگری این را به عنوان یک تکلیف قانونی و الزام‌آور برای شرکت‌ها و ناشرین تلقی می‌کند، انتظار داریم سازمان امور مالیاتی هم هزینه‌های استهلاک ناشی از افزایش قیمت تمام شده دارایی را به عنوان هزینه تمام شده مالیاتی لحاظ کند. در غیر این صورت علاوه بر اینکه سود شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، به دلیل افزایش هزینه استهلاک از طرفی به دلیل افزایش هزینه و عدم قبول هزینه استهلاک، سرمایه در گردش شرکت منفی می‌شود، یعنی در سخن و گفتار ما یک مکانیزم تشویقی را به کار بردیم، اما در عمل تحول خاصی برای شرکت‌ها از حیث سودآوری یا بی‌نصیب بودن از قوانین و مقررات دست و پا گیر گشایشی ایجاد نمی‌کند.

مشکلات این طرح مشکلات قانونی است و از آنجایی که دولت از سهم نقدینگی و سهم منابع مختص خودش کوتاه نمی‌آید و نمی‌گذرد به نظرم به نوعی یک امیداواری بیش نیست و در عمل گشایشی ایجاد نخواهد کرد. وقتی تصمیمی گرفته می‌شود مبنی بر استفاده از ابزار‌های تشویقی، باید مطالعه دقیق هم صورت بگیرد تا ببینیم نقاط قوت و نقاط ضعفش چیست. برخی کارشناسان با این اقدام تحلیل می‌کردند و از اثرات مثبت و ایجاد شفافیت می‌گفتند، غافل از اینکه جزییات این طرح دارای مشکلاتی از حیث قانون بوده که دیده نشده است. به نظر می‌رسد سیاستگذار در این مقطع نتواند بورس را همانند بازار‌های طلا و ارز تحت کنترل خود درآورد. به همین دلیل شرایط مناسبی برای ورود پول به بازار سهام فراهم است، مگر اینکه با وضع یکسری قوانین جدید، بازار سهام از تعادل خارج شود. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که نارضایتی افکار عمومی از بازار سهام می‌تواند وضعیت را به هم بریزد؛ بنابراین وضعیت فعلی بازار از چند منظر مهم است. اما آنچه مهم است این است که قابلیت رشد در بازار سهام وجود دارد؛ حتی رشد 20درصدی تا پایان سال نیز امکان‌پذیر است و دستیابی به این سطح کار سختی نیست. به نظر می‌رسد بازار در مسیر صعودی حرکت کند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد