وعده بهره‌برداری از طرح توسعه LAB۲ صنایع شیمیایی ایران

مدیر طرح توسعه‌ LAB۲ شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت تولید LAB در این شرکت با بهره‌برداری از این طرح گفت: پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی واحد جدید، تولید آلکیل بنزن خطی در مجتمع LAB اصفهان به ۲۲۰ هزار تن در سال برسد که برای مصارف داخلی و صادراتی قابل استفاده خواهد بود. این پروژه تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال آینده مراحل پیش راه اندازی پروژه آغاز و طرح در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

به گزارش اکونگار به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، بهروز جاودان، مدیر طرح توسعه‌ LAB2 شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران درباره وضعیت طرح توسعهLAB2  گفت: ظرفیت اسمی تولید LAB در این مجتمع در زمان طراحی اولیه 50 هزار تن در سال بوده که با انجام طرح توسعه اول در سال 1382، این ظرفیت اسمی به 75 هزار تن در سال رسیده است. در حال حاضر با تلاش شبانه روزی کارکنان متعهد شرکت، آلکیل بنزن خطی با ظرفیت واقعی 115 هزار تن در سال معادل 145درصد ظرفیت اسمی در حال تولید می باشد.

او افزود: برای تولید آلکیل بنزن خطی سالانه 170 هزار تن نرمال پارافین در این شرکت تولید می‌شود که تقریباً نیمی از آن به LAB تبدیل و نیم دیگر بدون تبدیل شدن به محصول دیگر و بدون ایجاد ارزش افزوده مضاعف، به فروش می‌رسد. لذا شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران اجرای طرح توسعه دوم یا همان ‌ LAB2را در دستورکار قرارداده تا با تبدیل نرمال پارافین باقی‌مانده به محصول نهایی LAB ، تولید این محصول را  به حدود 220 هزار تن در سال برساند که برای مصارف داخلی و صادراتی قابل استفاده خواهد بود.

جاودان تصریح کرد: این پروژه که فرآیند طراحی، تأمین و اجرای آن از حدود 18 ماه پیش آغاز شده، تاکنون نزدیک به 50 درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال آینده  مراحل پیش راه اندازی آن آغاز و طرح در نیمه نخست سال 1403 به بهره برداری برسد. 

او ادامه داد: هزینه اجرای این طرح در حدود 4 هزار میلیارد تومان می باشد که در این خصوص 80 درصد مهندسی پروژه به انجام رسیده و خوشبختانه قراردادهای اصلی طرح منعقد شده و با تأمین بیش از 50 درصد خریدها، فرآیند نصب در سایت اجرایی پروژه با جدیت در جریان است.

مدیر طرح توسعه LAB2 شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران درباره اشتغالزایی این طرح گفت: اشتغال‌زایی این پروژه را می‌توان به دو بخش قبل و بعد از راه اندازی تقسیم کرد. در بخش اول در حدود 400 نفر به صورت مستقیم و 1200 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. پس از راه‌اندازی نیز حدود 100 نفر به صورت مستقیم و100 نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

جاودان با اشاره به سهم 85 درصدی شرکت های داخلی در ساخت تجهیزات پروژه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حمایت از ساخت داخل، تلاش شد تا استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های شرکت‌های دانش‌بنیان و به طور کلی شرکت‌های ایرانی به حداکثر برسد. پمپ‌های واحد اسیدی نمونه بارز این موضوع است که تا پیش از این امکان تولید آن در کشور وجود نداشته و برای اولین بار با حمایت هلدینگ سرمایه گذاری صنایع شیمایی ایران، در داخل کشور بومی‌سازی و تولید خواهد شد.

گفتنی است هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی، آلکیلات سنگین و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه است که با در اختیار داشتن بیش از ۸۰ درصدی سهم بازار داخلی آلکیل‌ بنزن خطی، در زمره صادرکنندگان نمونه کشور نیز قرار دارد. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بومی‌سازی و تأمین تجهیزات مورد نیاز این شرکت در راستای افزایش تولید و مهار تورم از جمله استراتژی‌های صنعتی این هلدینگ در مسیر توسعه به شمار می‌رود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد