جمع بندی اولیه مجلس و دولت پیرامون متناسب سازی حقوق بازنشستگان / برنامه هفتم به کام بازنشستگان؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق از جمع بندی مجلس و دولت پیرامون متناسب سازی حقوق بازنشستگان خبر داد.

به گزارش اکونگار،طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار در دولت روحانی انجام شد و طی آن، حقوق بازنشستگان به میزان ۲۵ درصد افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱ نیز، این طرح مجدداً اجرایی و حقوق بازنشستگان به میزان ۵۷ درصد افزایش یافت.

هدف از اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و تامین حداقل معاش برای آنها عنوان شد.

به دلیل تورم افسارگسیخته در سالهای اخیر، بازنشستگان به صورت جدی با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند.

میانگین حقوق حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری (در پایان خردادماه امسال) معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده، این در حالیست که در پایان خردادماه سال گذشته این رقم معادل ۷ میلیون و ۹۴۲ هزارتومان بوده است؛ به عبارتی میانگین حقوق این افراد نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۴۲ درصد افزایش داشته که این افزایش عمدتا ناشی از اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز ۱۳۹۹ و استمرار اجرای آن تا سال ۱۴۰۲ است.

نمایندگان مجلس موافق متناسب سازی حقوق بازنشستگان

بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، 70 درصد از نمایندگان موافق متناسب سازی حقوق بازنشستگان هستند. آنها معتقدند که این طرح، به رفع نابرابری در پرداخت حقوق بازنشستگان کمک می کند و حقوق بازنشستگان را با توجه به تورم و هزینه های زندگی، افزایش می دهد.

افزایش حقوق بازنشستگان براساس تورم باشد

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی  گفت: بر اساس بالادستی باید افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران بر اساس تورم باشد؛ در برنامه هفتم توسعه هم نگاه مجلس هم این است.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان مطالبه به حق آنهاست

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی: متناسب سازی حقوق بازنشستگان، مطالبه به حق آنها است و باید با جدیت پیگیری شود.

تمامی بازنشستگان باید از مزیت افزایش حقوق بهره‌مند شوند

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی: متناسب سازی حقوق بازنشستگان، باید به گونه ای اجرا شود که همه بازنشستگان، از مزایای آن بهره مند شوند.

پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان باید با جدیت دنبال شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: متناسب سازی حقوق بازنشستگان، هزینه های دولت را افزایش می دهد، اما باید با جدیت پیگیری شود.

معاون وزیر کار:افزایش حقوق الزاما به اندازه تورم نیست

درحالی که نمایندگان کانون بازنشستگان به صورت جدی موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان را پیگیری می کردند روزهای پایانی شهریورماه، علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طبق قانون میزان افزایش حداقل حقوق با توجه به تورم و نه الزاما به اندازه تورم است. سال گذشته تورم ۴۱ درصد بود درحالی‌که حداقل حقوق ۵۷ درصد افزایش یافت، امسال هم در یک فرایند سه جانبه‌گرایی افزایش حداقل حقوق مشخص شد.

پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان در صورت افزایش

علی دهقان کیا، پانزدهم مهرماه سال جاری در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بنا بر پیگیری‌های انجام شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی داده‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان عملیاتی می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بنابر پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان طی برنامه هفتم توسعه انجام می‌شود ؟

پس از کش و قوس‌های فراوان و ناامیدی بازنشستگان از متناسب سازی حقوق بازنشستگان، سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر از جمع بندی نهایی دولت و مجلس پیرامون متناسب سازی حقوق بازنشستگان داد.

به گزارش تسنیم، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه درباره تعامل دولت و مجلس برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: دولت و مجلس درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان تقریبا به یک جمع بندی رسیدند و بر همین مبنا محل تامین منابع آن را هم مشخص کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم مسئله متناسب سازی حقوق در طول اجرای برنامه هفتم توسعه از سوی دولت اجرایی شود، افزود: ما یک ظرفیت قانونی در بودجه سنواتی داریم که بر اساس آن میزان افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان را تعیین می کند. طی توافقاتی که با دولت صورت گرفت، مقرر شد تا از همین ظرفیت قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری استفاده کنیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: البته تصمیم بر این شد تا این متناسب سازی به گونه ای عملیاتی شود که در انتهای اجرای برنامه هفتم بازنشستگانی که ذیل دولت تعریف می شوند به میزان 80 تا 90 درصد کارکنان دولت حقوق دریافت کنند. 

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: البته این مسئله به دستگاهی که افراد در آنجا شاغل بودند نیز بستگی دارد. به طور مثال در برخی دستگاه ها اختلاف حقوق بین شاغلان و بازنشستگان 3 الی 4 میلیون تومان است در حالی که در برخی دیگر از دستگاه ها این اختلاف به 10 میلیون تومان و حتی بیشتر هم می رسد. بنابراین معیار متناسب سازی در دستگاه های زیرمجموعه دولت یکسان نخواهد بود. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد