یک زنگ، اعلام رجیستر آیفون ۱۴ را هوا کرد / اتفاق بی سابقه در نشست خبری رئیس سازمان استاندارد+فیلم

روز جاری رئیس سازمان ملی استاندارد و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا دو اظهار نظر متناقص در رابطه با رجیستری آیفون ۱۴ داشتند.

به گزارش اکونگاربه نقل از تجارت نیوز، رئیس سازمان ملی استاندارد امروز در نشست خبری خود اعلام کرد که آیفون ۱۴ رجیستری خواهد شد. اظهارات مهدی اسلام‌پناه بدین معناست که واردات این سری گوشی‌های شرکت اپل که پیش از این ممنوع بود، آزاد خواهد شد.

اکنون در حالی از این اظهارات به عنوان خبر خوش یاد می‌شود که اپل دو هفته پیش از آیفون ۱۵ رونمایی کرد و آیفون ۱۴ در سطح بازارهای جهانی و در افکار عمومی شهروندان بسیاری از کشورها مدل از رده خارج شناخته می‌شود.

با این حال در ایران روی دیگری از ماجرا جریان دارد و یک بام و دو هوای سیاست‌گذاری‌ها به چشم می‌خورد. چنانکه از ابتدا مشخص نیست دقیقاً کدام نهاد واردات سری‌های جدید آیفون را به ایران ممنوع کرده است. هر چند گفته می‌شود این سیاست به دلیل مبارزه با کالاهای لوکس و لاکچری توسط مجلس گرفته شده اما معلوم نیست چرا این سیاست در مورد پرچم‌داران سایر برندها مثل سامسونگ اجرا نمی‌شود؟

نکته جالب توجه این است که پس از اعلام رجیستری آیفون ۱۴، در همان نشست خبری گوشی تلفن همراه رئیس سازمان ملی استاندارد زنگ خورد و از صحبت‌های اسلام‌پناه با شخصی که گویا علی بهادری‌جهرمی، رئیس هیئت دولت، بود، مشخص شد او نباید خبر آزادسازی رجیستری و واردات آیفون ۱۴ را در این نشست اعلام می‌کرد. تماسی که باعث شد رئیس سازمان استاندارد حرفش را پس بگیرد. 

با توجه به این اتفاقات به نظر می‌رسد که رئیس سازمان ملی استاندارد زودتر از موعد از تصمیمی پرده برداشت که هیئت دولت در مورد آن به توافق رسیده است. بدین ترتیب با توجه به فرمولی که در بازار جریان دارد، احتمالاً پس از رجیستری آیفون ۱۴، این مدل با افزایش قیمت مواجه شود و نرخ آیفون ۱۳ روند نزولی بگیرد.

واکنش ستاد مبارزه با قاچاق کالا به رجیستری آیفون 14

البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم بلافاصله به اتفاقات امروز واکنش نشان داد و اعلام کرد تغییری در روال موجود ایجاد نشده و سری‌های ۱۴ و ۱۵ آیفون با جدیت در حال جمع‌آوری از بازار هستند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تداوم ممنوعیت واردات مسافری و تجاری آیفون‌های 14 و 15 گفت: پیرو ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هفته گذشته فرایند جمع‌آوری گوشی‌های آیفون قاچاق 14 و 15 از بازار آغاز شده و این روند ادامه داشته و خللی در اجرای آن صورت نگرفته است.

وی با تکذیب اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص ریجیستری آیفون14 گفت: موضوع رجیستر شدن یا نشدن تلفن‌های همراه مربوط به حوزۀ استاندارد نیست و نباید در این خصوص اظهارنظری صورت گیرد.

همچنین محمدرضا عالیان، دبیر کنگره ملی موبایل ایران، پیش از این به تجارت‌نیوز اعلام کرد که با توجه به تغییر روزانه تصمیمات بازار موبایل هم شرایط مشابه بازار خودرو پیدا کرده و اکنون واردات سری‌های جدید آیفون به کلافی سردرگم تبدیل شده است. چنانکه کار چنان پیچیده شده که احتمالاً آزادسازی واردات آیفون هم نیاز به لایحه دولت و تصویب در مجلس و شورای نگهبان داشته باشد.

 

دیدگاه
آخرین اخبار