اما و اگرهای استفاده ایران از پول منتقل شده به قطر

ایران چگونه می تواند از ۶ میلیارد دلار پول منتقل شده از کره جنوبی به قطر استفاده کند؟

به گزارش اکونگار به نقل از جماران، با توجه به صدور معافیت تحریمی برای انتقال این پول از سئول به دوحه و باقی ماندن تحریم های آمریکا ناگفته پیدا است که دسترسی ایران به این پول محدود خواهد بود.

پیش از انتقال کامل این پول به قطر هم گفته شده بود که ایران تنها برای خرید کالاهای اساسی و اقلام غیر تحریمی به این پول دسترسی دارد و البته وزارت خزانه داری ایالات متحده بر نحوه دسترسی ایران به این پول نظارت داشته و قطر نیز نظارت کامل بر لیست خرید ایران از این وجه را تضمین کرده است.

با این همه دو مقام آمریکایی همزمان با اتمام فاز نهایی این توافق و رسیدن زندانیان آمریکایی به دوحه از عناوین جدیدی برای تشریح نحوه دسترسی تهران به این پول استفاده کردند؛ عناوینی نظیر«کانال بشردوستانه».

رسانه های آمریکایی به نقل از این دو مقام نوشتند:  ما ۶ میلیارد دلار از وجوه ایران را که پیش از این در کره جنوبی نگهداری می‌شد، به حسابی محدود شده‌ای در قطر منتقل می‌کنیم؛ جایی که برای تراکنش‌های بسیار محدود شده بشردوستانه، یعنی غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی در دسترس ایران قرار می گیرد.

این پول‌ها دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی نیستند، این [انتقال پول] هیچ نوع پرداختی از سوی آمریکا نیست و هیچ وجهی به شرکت‌ها یا نهادهای ایرانی پرداخت نمی‌شود. این پول‌ها در دولت پیشین آمریکا هم به طور قانونی برای تجارت در موارد تحریم نشده در دسترس ایران قرار داشته است.

این پول‌ها وجوه ایرانی هستند، پرداخت‌هایی که کره جنوبی به ایران بابت خرید نفت سال‌ها پیش، انجام داده بود. [اتفاقی که حالا افتاده این است که این پول‌ها] از یک حساب محدود شده در کره [جنوبی] به حساب محدود شده دیگری در قطر منتقل شده است.

این وجوه فقط برای تراکنش کالاهای بشردوستانه از طریق فروشندگان ثالث غیر ایرانی در دسترس خواهند بود. ما نظارت بر تراکنش‌ها را از طریق ایجاد کانال بشردوستانه در قطر اجرا می‌کنیم و وزارت خزانه داری اطلاعات بیشتری از جمله شرح استانداردهای نظارت و بررسی دقیق خود را ارائه خواهد کرد.

این کانال به صراحت برای محافظت در برابر پولشویی، سوء استفاده از تحریم‌های آمریکا طراحی شده است. اگر ایران تلاش کند وجوه را منحرف کند یا از آنها برای هر چیزی غیر از اهداف محدود بشردوستانه مجاز استفاده کند، ما برای قفل کردن وجوه اقدام خواهیم کرد.

درباره این روایت رسانه های آمریکایی دو نکته علیرغم اذعان به این واقعیت که موارد استفاده ایران از این وجوه محدود خواهد بود، حائز اهمیت است:

نخست آنکه طرف آمریکایی از سوی جمهوری خواهان و حتی برخی دموکراتها برای آنچه امتیاز دادن به تهران در این توافق خوانده شده تحت فشار مضاعف، آن هم در بازه زمانی نزدیک شدن به رقابت های انتخاباتی 2024، قرار دارد. لذا طبیعی است که روایت طرف آمریکایی برای کاستن از این فشارها با کلمات اغراق آمیزی نظیر «کانال بشردوستانه» همراه باشد.

نکته دوم آنکه به هر حال این پول در حساب بانک های ایرانی در بانک قطر قرار گرفته است و سابقه رابطه دوستانه و مساعی جمیله قطر برای کمک به حل و فصل اختلاف های ایران و آمریکا با نوع رابطه ایران با کره جنوبی قابل مقایسه نیست.

لذا طبیعتا قطر در نحوه خرج کردن این وجه - هرچند در قالب همان دستورات تحریمی خزانه داری ایالات متحده – با ایران همکاری بیشتری خواهد کرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد