دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با «اکونگار»:

سازمان مدیریت، مانع مطالبه‌گری پرستاران / وزارت بهداشت عزم جدی ندارد / امیدی به بهبود وضعیت پرستاران نداریم

جامعه پرستاری در سال‌های اخیر همواره بر عدم اجرای قانون در مورد وظایف و شرایط کار اعتراضاتی مطرح می‌کنند ولی هر بار که این مطالبات به مرحله اجرایی می‌رسد یک نهاد به‌دلیل تحرکات پایین مانع مطالبه‌گری می‌شوند. حالا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مانع مطالبه‌گری شده است.

به‌گزارش اکونگار: در دهه‌ها اخیر همواره شاهد اعتراضات صنفی و نشنیده شدن صدای جامعه پرستاری هستیم. باتوجه به شرایط سخت و دشوار کار پرستارها و البته مهاجرات دسته‌جمعی آنها به کشورهای آمریکایی و اروپایی باز هم شاهده بی‌توجهی مسوولان به این چالش خطرناک هستیم. شرایط سختِ کار، دریافت اضافه‌ کاری‌های ناچیز، عدم شفافیت در وضعیت استخدامی و ... باعث کاهش انگیزه و افزایش فشار روانی بر روی این نیروهای کار «ارزشمند» شده است.

مطالبات مزدی نیازمند ظرفیت‌‌های قانونی است / تشکلات کارگری خِرد جمعی ندارند/ «سبد معیشت» در دستمزد محاسبه نمی‌شود

بحران در وضعیت شغلی پرستاران به‌حدی رسیده که در وضعیت کنونی انتظار می‌رود که وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تکالیف خود متعهد باشند. در این مورد با دبیرکل خانه پرستار گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. شریفی‌مقدم در این خصوص با ابراز ناامیدی معتقد است سازمان مدیریت مانع تحقق مطالبات جامعه پرستاری شده است. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

 

امیدی به‌بهبود وضعیت پرستارها نیست

«محمد شریفی‌مقدم»، دبیرکل خانه پرستار در پاسخ به این سوال که چرا در بودجه سال آینده به‌صورت شفاف اشاره‌ای به چالش‌های جامعه پرستاری نشده است، به‌خبرنگار «اکونگار» می‌گوید: «توجه داشته باشید که هنوز کلیات بودجه سال آینده به مجلس ارائه نشده است و ما نمی‌دانیم که برای ساماندهی وضعیت پرستاران، چه بودجه‌ای را مدنظر قرار داده‌‌اند. شیوه بودجه‌نویسی با سال‌های گذشته متفاوت شده است. تا اینجا می‌دانیم که بودجه نظام سلامت افزایش داشته است ولی اینکه به چه حوزه‌هایی تخصیص داده شده است نمی‌دانیم.»

دبیرکل خانه پرستار در پاسخ به این سوال که در جلسه روز دوشنبه که به‌میزبانی مجلس برگزار شد، ادامه می‌دهد: «روز دوشنبه در مجلس مهمان «کمیته پرستاری» بودیم. این نشست با حضور «معاونت پرستاری وزارت بهداشت»، «معاونت توسعه»، «مسوولان نظام پرستاری»، «مسوولان خانه پرستار»، «نماینده سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی» و «نماینده سازمان برنامه‌بودجه» و تعدادی از اعضای «کمیسیون بهداشت» حضور داشتند.»

 

نهادها به وظایف خود عمل نمی‌کنند

او در همین مورد ادامه می‌دهد: «در دیدار با وزیر بهداشت که به‌تازگی روی کار آمده، مطالبات و دغدغه‌های جامعه پرستاری را ارائه کردیم. دوستان و همکاران ما در وزارتخانه مواضع ما را پذیرفتند زیرا مطالبه صنفی ما همواره اجرای درست قانون است. تجمع‌های اعتراضی و مطالبه‌گری‌های پرستاران ادامه خواهد داشت تا روند ساماندهی به وضعیت پرستارها سرعت بگیرد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت بهداشت باید به تعهدات و تکالیف خود عمل کنند.»

شریفی مقدم در مورد اقدامات صورت گرفته اضافه می‌کند: «وزارت بهداشت در چند مورد مانند «افزایش میزان تعرفه اضافه‌کاری» و «موضوعات استخدامی» اقداماتی انجام داده‌اند ولی بعد از فضایی که در کمیته پرستاری مشاهده کردم، به‌نظر وزارت بهداشت عزم و اراده جدی برای انجام تکلیف‌های خود ندارد. این عدم تحرک وزارتخانه به این دلیل است که سازمان مدیریت گام جدی و تعیین کننده در این حوزه برنداشته است.»

این فعال صنفی با انتقاد از بی‌توجهی به مطالبات پرستارها ادامه می‌دهد: «باتوجه به وضعیت شغلی و اعتراضات جامعه پرستاری کشور؛ مجلس شورای اسلامی تلاش داشت تا روز پرستار که 17 آبان است کاری انجام شود ولی این سازمان مدیریت است که همکاری لازم را انجام نمی‌دهد. با همه این شرایط، امیدی وجود ندارد که تا روز پرستار اتفاق خوبی رخ دهد چون تا امروز هیچ اقدام عملی که جامعه پرستاری آن را لمس کند رخ نداده است.»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد