آمار تکان‌دهنده از میزان مصرف روغن و‌ شکر در کشور

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضایعات یک سوم محصولات کشاورزی در کشور گفت: بررسی الگوی مصرف دو کالای شکر و روغن نشان می‌دهد میزان مصرف آنها ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی بوده و از استاندارد جهانی بیشتر است.

به گزارش اکونگار به نقل از  ایرنا، «غلامرضا نوری قزلجه» امروز (دوشنبه) در نخستین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا افزود: همه محصولات کشاورزی تولید شده به دست مردم نمی‌رسد و حدود یک‌ سوم محصولات کشاورزی به هدر می رود و باید با اخلاقیات این چالش اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در فرهنگ مصرف محصولات کشاورزی اخلاق مدارانه رفتار شود، افزود: فرهنگ مصرف بر پایه اخلاق منجر به استفاده درست از مواد غذایی می‌شود؛ به طور مثال در دو قلم کالا شکر و روغن به ترتیب یک‌ سوم و ۹۰ درصد وابسته به واردات هستیم.

نوری قزلجه، ادامه این روند را آسیب‌زا برشمرد و گفت: علاوه بر هزینه کرد سنگین در تامین ارز واردات، هزینه کرد خانوار نیز فشاری بر اقتصاد است.

پدیده عجیب در گمرک و بنادر/ مجوزفروشی برای واردات موز

وزیر جهاد کشاورزی آثار این مصرف بی رویه را انواع بیماری دیابتی، قلبی و عروقی و هزینه های بالا در این بخش دانست و افزود: این چالش با ابزار اخلاق قابل رفع است که می توان این مهم را در بخش منابع پایه آب و خاک تعمیم داد.

تاثیر اخلاقیات در حفظ منابع پایه و مصرف بهینه و مواد غذایی

وی در ادامه بیان‌داشت: دین از دو عنصر عقلانیت و اخلاق تشکیل شده است؛ بنابراین ۵۰‌ درصد دین مربوط به اخلاقیات است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخلاق شامل عدالت و کرامت است، اظهار داشت: بخشی از اخلاق هم در بخش کشاورزی کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: عرصه کشاورزی بسیار وسیع است که اخلاق، فرهنگ و امنیت را نیز در بر می‌گیرد و پرداخت به نظامات اخلاقی از ضروریات در این بخش است.

نوری قزلجه با اشاره به ارتباط انسان با طبیعت، گفت: در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ارتباطات انسان با انسان و به ویژه در حوزه کشت ارتباط انسان با طبیعت بسیار مهم است.

وی ادامه‌داد: در یک جامعه برای این که ببینیم اخلاق مدارانه رفتار کرده ایم یا خیر، باید دید برخورد افراد جامعه با محیط زیست و منابع پایه تولید آب و خاک چگونه است؟

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حق و حقوق کشاورزان، اظهار داشت: همه وظایف عدالت اجتماعی و حق را از کشاورزان نباید انتظار داشت.

وی اضافه کرد: کشاورزان هم دارای حقوق اجتماعی هستند که این امر باید مورد توجه قرار بگیرد، شاید که بخشی از چالش های اخلاقی و عدالت اجتماعی موجود در حوزه کشاورزی به این موضوع باز گردد.

نوری قزلجه تصریح کرد: همچنین چالش های زیست محیطی فعلی و تغییرات اقلیمی ویرانگر امروز ناشی از نبود اخلاقیات در عملکرد ما انسان ها است.

وی گفت: در حوزه سلامت غذایی، تکلیف اخلاقی داریم‌ و ضرورت دارد بر مبنای اخلاق فرهنگ سازی کنیم.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد