رییس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با «اکونگار»:

ورود مجلس به موضوع افزایش حقوق کارگران/ دستمزدها با تورم همتراز می‌شود؟

در روزهای اخیر باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و نرخ دلار، طلا، سکه و ... و همچنین اقلام معیشتی را باید لحظه‌ای دنبال کنیم. این درحالی است که تنها حقوق و دستمزد کارگران و طبقه مزدبگیر ثابت مانده است. علی رقم وعده‌هایی که داده بودند هنوز تحرکی از شورای عالی کار مشاهده نمی‌کنیم و این در حالی است که گویا مجلس می‌خواهد از اختیارات خود در این مورد استفاده کند.

به‌گزارش اکونگار: روزهای اخیر دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و قیمت طلا، سکه، دلار در حال ثبت رکوردهای جدیدی هستند و بنا به‌گفته کارشناسان مشخص نیست این دوره‌گرانی تا ثبت چه رکوردی ادامه داشته باشد. در کنار این افزایش‌ها، قیمت اقلام غذایی و در واقع معیشتی هم روبه صعود است مانند گوشت، مرغ، نان، لبنیات و ... .

مطالبات مزدی نیازمند ظرفیت‌‌های قانونی است / تشکلات کارگری خِرد جمعی ندارند/ «سبد معیشت» در دستمزد محاسبه نمی‌شود

این در حالی است که تنها حقوق و دستمزد طبقه کارگر از ابتدای سال ثابت مانده است. باتوجه به وعده‌های داده شده در مورد افزایش میزان مزد با فرازهای تورمی، همچنان خبری از جلسه فوق‌الاده شواری عالی کار نیستیم.

در این مورد با رییس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم او می‌گوید مجلس تلاش خواهد کرد تا در برنامه بودجه سال آینده میزان درصد مزد کارگران و کارمندان را به میزان تورم افزایش دهد. در ادامه این گفت‌وگو را می‌‎خوانید.

حقوق‌ها را بیش از 20 درصد افزایش می‌دهیم

«محمدصالح جوکار»، رییس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در پاسخ به این سوال که در وضعیت‌گرانی روز افزون، نباید شاهد افزایش حقوق طبقه کارگر و کمک به خانواده‌های فرودست باشیم؟ به‌خبرنگار «اکونگار» می‌گوید: «اینکه اقلام روزبه‌روز گران‌تر می‌شوند رابطه نزدیکی با سفر خانوارهای کارگری و کم‌برخوردار دارد. در برنامه بودجه 1404 که دولت قرار است به مجلس ارائه دهد افزایش حقوق کارگران و کارمندان و کارکنان دولت را بر اساس نرخ تورم افزایش می‌دهیم. باید یک ترازی بین تورم و افزایش حقوق برقرار شود.»

رییس کمیسیون امور داخلی در همین مورد و با تاکید بر افزایش درصد مزد در سال آینده ادامه می‌دهد: «اینکه برای سال آینده تنها 20 درصد افزایش دستمزد در نظر گرفته‌اند با تورم 45 درصدی هرگز همخوانی ندارد. پایش حقوق کارگران و کارمندان با تسهیلات منفی همراه است. قطعا باید این افزایش دستمزد در برنامه بودجه 1404 توسط نمایندگان مجلس پیگیری شود و اگر دولت افزایش نداد مجلس باید این اقدام را انجام دهد تا کارگران و کارمندان بیش از این آسیب نبینند.»

او در پاسخ به این سوال که مگر شورای عالی کار تنها نهاد تصمیم‌گیری در مورد تعیین مزد نیست، اضافه می‌کند: «شورای عالی کار به‌عنوان تنها نهاد تعیین کنند مزد محسوب می‌شود ولی نمانیدگان مجلس می‌توانند درصد آن را افزایش دهند.»

با افزایش حقوق نیازی به سبدمعیشتی نیست

جوکار در مورد طرح‌های حمایتی ادامه می‌دهد :«طرح‌هایی برای بهبود معیشتی مطرح است حتی یک سری بن‌های کارگری وجود دارد که واحدها و تشکلات کارگری باید اقدامات لازم را انجام دهند و آن را پیگیری کنند. فرای مزد و اضافه‌کار، کارانه و ... کارفرماها باید بن‌هایی را برای کارگران در نظر بگیرند و به کارگران پرداخت کنند. مجلس نمی‌تواند در مورد کمک‌ هزینه‌ها کمکی به جامعه کارگری کند چون از تواناییش خارج است.»

این نماینده مجلس که معتقد است با افزایش مزد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود اضافه می‌کند: «در دولت قبل یک سری سبدهای معیشتی به همه اقشار کم درآمد داده شد ولی در سال جاری سبدی در اختیار مردم قرار نگرفته است. توجه داشته باشید که اگر افزایش حقوق رخ دهد دیگر نیازی به بن‌کارت، کالابرگ و ... نداریم. »

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد