«حسین حبیبی»فعال کارگری در گفت‌وگو با «اکونگار»:

مطالبات مزدی نیازمند ظرفیت‌‌های قانونی است / تشکلات کارگری خِرد جمعی ندارند/ «سبد معیشت» در دستمزد محاسبه نمی‌شود

یک فعال کارگری معتقد است که به‌دلیل عدم استقلال تشکلات کارگری بسیاری از مطالبات جامعه باقی مانده است. او می‌گوید که برای بهبود وضعیت کارگران و رسیدن به مطالبات مزدی باید از ظرفیت‌های قانون استفاده کرد تا مسوولان صدای ما را بشنوند.

به‌گزارش اکونگار: علی‌رقم وعده‌های دولت چهاردهم همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. نه‌تنها اقلامی مانند طلا، سکه، خودرو با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند؛ بلکه حالا نان، لبنیات و شاید تا چند روز دیگر بنزین هم گران شود. این درحالی است که مزد ماهیانه کارگران همچنان باتوجه به تورم فروردین‌ماه سال جاری محاسبه می‌شود یا آنطوری که فعال کارگری در گفت‌گو با خبرنگار «اکونگار» مطرح می‌کند، کمتر از میزان تورم محاسبه می‌شود. حبیبی در این مصاحبه همچنین تنها راه رسیدن به مطالبات مزدی را اعتراضات قانونی عنوان می‌کند و معتقد است به‌دلیل عدم خرد جمعی در تشکلات کارگری جامعه به مطالبات خود نمی‌رسد. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

نرخ دستمزد پایین‌تر از نرخ تورم محاسبه

«حسین حبیبی»، فعال کارگری در پاسخ به این سوال که چرا باتوجه به افزایش دوباره مواد خوراکی، سکه، نان و ... هنوز شاهد ثابت ماندن دستمزد کارگران هستیم، به خبرنگار«اکونگار» می‌گوید: «برای افزایش میزان دستمرد کارگران تنها یک راهکار قانونی وجود دارد و آن‌هم از طریق شورای عالی کار است. شورای عالی کار برابر قانون مکلف برافزایش حقوق سالیانه است. توجه داشته باشید که برابر ماده 168 قانون کار، هرکدام از اعضای شورای عالی کار و نمایندگان صنفی می‌توانند درخواست جلسه فوق‌الاده بدهند تا با نیازها و ضرورت‌های جامعه کارگری اقدام به افزایش مزد انجام گیرد.»

محرومیت کارگران ایران از حقوق بشر/سندهای سازمان جهانی کار در ایران اجرایی نمی‌شود/حذف مشارکت‌پذیری جامعه کارگری در حوزه ایمنی

این فعال کارگری در همین مورد ادامه می‌دهد: «تاکنون از این ماده قانونی استفاد نشده است. اینکه برای تعیین مزد سالیانه بحث می‌کنند ولی به آن نتیجه‌ای که مورد دلخواه جامعه کارگری است نمی‌رسند جای خود دارد. در مورد نرخ دستمزد عادی می‌گویند با«توجه» به‌نرخ تورم مزد محاسبه می‌شود. این «توجه» در شورای عالی کار و دیوان عدالت اداری مورد بحث است که چرا مانع افزایش دستمزدها باتوجه به‌نرخ روز تورم شده است. این بهانه در مورد کلمه «توجه» باعث شده تا نرخ دستمزد پایین‌تر از نرخ تورم محاسبه شود.»

سبد معیشت در مزد محاسبه نمی‌شود

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با انتقاد از عدم توجه به سبد معیشتی در محاسبه مزد اضافه کرد: «تاکنون شاهد افزایش میزان مزد باتوجه به سبد معیشت نبودیم. البته این موضوع همواره در شورای عالی کار مطرح می‌شود که به نتایجی هم رسیده‌اند. گرچه نتیجه‌ای نبوده که حکایت از محاسبه سبد معیشت در مزد باشد و هنوز هم عملیلاتی نشده است. در این شرایط می‌بینیم که بحث دستمزد همیشه براساس همان نرخ تورم محاسبه می‌شود و نامی از سبد معیشت نیست.»

حبیبی

باید کفت‌ خیابان بیایید

این فعال کارگری در پاسخ به این سوال که چه راهی وجود دارد که بتوان در این مورد مطالبه‌گری کنیم ادامه می‌دهد: «واقعیت این است که اگر بخواهیم به عدالت دستمزد براساس مطالبات کارگران و بازنشسته‌ها برسیم، با کمال تاسف باید بگویم که با این روند به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و تنها راهش این است که مطالبات قانونی را کف خیابان مطرح کنیم. یعنی اقدام به تجمعات صنفی و در ادامه به وضعیت مزدی اعتراض کنیم تا صدای‌مان به گوش مسوولان برسد. این تنها امیدی است که می‌تواند نتیجه بدهد. در این مورد بین تشکلات کارگری خرد جمعی وجود ندارد.»

تشکلات کارگری مستقل نیستند

حبیبی در مورد اینکه چرا تشکلات کارگری از این ظرفیت قانونی استفاده نمی‌کنند، می‌گوید: «واقعیت مسلم این است که تشکلات کارگری نمی‌توانند متولی این باشند که نیازهای جامعه کارگری را به‌خوبی مطرح کنند. آنها صرفا موضوعات کارگری را در قالب مذاکرات پشت‌میز مطرح می‌کنند. اینکه تشکلات کارگری به‌معنای واقعی استقلال و قدرت ندارند موضوعی است که جامعه‌ کارگری همواره از آن ضربه خورده است.»

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد