«اکونگار» در گزارشی راستی‌آزمایی می‌کند

مدیران مدعی کاهش بیکاری؛ فعالان کارگری به‌دنبال علاج بیکاری

برخی مسوولان دولتی معتقدند که نرخ بیکاری کاهشی شده است ولی در مقابل فعالان کارگری و شهروندان کف جامعه این بهبود وضعیت را لمس نمی‌کنند. در حالی طبقات مزد بیگر و کارگر هر روز فقرتر از دیروز می‌شوند که اثری از اشتغال در جامعه به چشم نمی‌خورد.

به‌گزارش اکونگار، تجربه نشان داده آنچنان که باید نمی‌توان به اعداد و ارقام آمارهایی که دولتی‌ها می‌دهند اطمینان داشته باشیم. حداقل پیش از راستی‌ آزمایی و یا مشاهدات میدانی. آنچه مشخص است در دهه‌های اخیر بیکاری یکی از مهمترین چالش‌هایی است که گریبان‌‎گیر جامعه شده است. عدم وجود زیرساخت‌های اشتغال‌زا که وزارت‌خانه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای بسیاری متولی آن محسوب می‌شوند باعث شده برخی از نسل‌های جوان دیروز همچنان بیکار به سنین میان‌سالی برسند ولی همچنان اکسیری برای بیکاری پیدا نشده است.

چرا «عجم اوغلو»، «جانسون» و «رابینسون» جایزه نوبل اقتصاد را گرفتند؟

بیکاری-اشتغال از تهران تا لرستان

در این وضعیت مدیرکل اداره کار تهران بر اساس آمارهایی که اعلام کرده‌ مدعی است روند بیکاری در پایتخت و کشور اندکی کاهشی شده است. اثری از این رشد اما در بازار و اقتصاد ایران مشاهده نمی‌شود. همانطور که در ادامه می‌خوانید این مسوول اعلام نکرده که این رشد در چه صنف‌هایی رخ داده است و مهمتر اینکه چه طبقاتی از جامعه این درصد رشد را احساس کرده‌اند .

وضعیت اقتصادی در ایران به‌ویژه برای طبقات کارگر و مزدبگیر هر روز وارد فاز بحرانی‌تری می‌شود و باتوجه به اینکه بسیاری شعار می‌دهند که درتلاش برای حل مشکلات اقتصادی هستند ولی شهروندان همچنان با افزایش روزافزون قیمت کالاهای اساسی روبه‌رو می‌شوند.

اما در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت به یک کارخانه‌ای شیشه‌ در استان لرستان، شهرستان الگودز. یک فعال کارگری لرستان که خبرگزاری کار با او گفت‌وگو کرده معتقد است که وضعیت اشتغال در این استان وخیم است. او در جهت مخالف مسوول تهرانی از رییس جمهوری می‌خواهد برای حل بیکاری راه‌حلی پیدا کند.

کاهش نرخ بیکاری؟

«محمد آذرپناه»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در پایتخت گفت: «نرخ کشوری شاخص بیکاری از ۷.۹ درصد در تابستان گذشته با کاهش ۰.۴درصد به ۷.۵ درصد در تابستان سال جاری رسیده و کاهش شاخص نرخ بیکاری استان تهران در این مدت ۵.۵ برابر کاهش میانگین کشوری بوده است. در این زمینه رشد نرخ مشارکت اقتصادی برای کل کشور با افزایش ۰.۱ درصد از ۴۱.۶ درصد به ۴۱.۷ درصد رسیده است.»

آذرپناه همچنین به نسبت اشتغال در استان تهران اشاره کرد و ادامه داد: «شاخص مهم دیگرنسبت اشتغال است رشد این شاخص نیز مثبت بوده و در سطح کشور با رشد ۰.۲ درصدی از ۳۸.۳ درصد به ۳۸.۵ درصد رسیده است. بر این اساس در این شاخص نیز در بازار کار استان تهران رشد ۱۰.۵ برابری در نسبت اشتغال به رشد میانگین کشوری را شاهد بودیم.»

از رییس جمهور می‌خواهیم مشکل بیکاری را حل کند

«حسن موسیوند»، فعال کارگری لرستان به اخراج تعدادی از کارگران «شرکت شیشه لرستان» اشاره کرد و گفت: «اخیرا حدود ۶۰ نفر از کارگرانِ این شرکت اخراج شدند که طی شکایت به اداره کار پرونده آن‌ها مراحل پایانیِ دریافت بیمه بیکاری را طی می‌کند. شرکت شیشه لرستان واقع در شهرستان الیگودرز در شرایط مناسبی نیست.»

این فعال کارگری در همین مورد ادامه داد: «این کارخانه که پیشتر روزانه با ۲۷ تن تولید و اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم به‌حیات خود ادامه می‌داد، اکنون به‌علت‌ کمبود نقدینگی، عوارض سنگین مالیات، افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده محصول و همچنین گرانی حامل‌های انرژی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.»

او با اشاره به تلاش بی‌نتیجه مسوولان استانی اضافه کرد: «مسوولان استان برای جلوگیری از تعطیلی این واحد تولیدی، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در ستاد تسهیل و کمیسیون کارگری استان لرستان مصوب کردند که قرار شد توسط یکی از بانک‌ها پرداخت شود اما گویا بانک اعتبار لازم را جهت پرداخت ندارد. چنانچه مشکل مالی حل نشود، ۱۳۸ کارگرِ آن به جمع بیکاران استان اضافه خواهند شد.»

او با درخواستی از مدیران دولتی اضافه می‌کند: «از مسوولان استانی و کشوری به‌ویژه رییس‌جمهور درخواست می‌کنیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنند. در حال حاضر بسیاری از جوانانِ بیکار هستند و متأسفانه برخی از شرکت‌ها، به سرنوشت «شیشه لرستان» دچار هستند که اگر فکری به حالِ آن‌ها نشود، اوضاع بیکاری از آنچه امروز هست هم بدتر خواهد شد»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد