«اکونگار» بررسی می‌کند

حداکثر و حداقل سن بازنشستگی زنان چقدر است؟ + شرایط

براساس مصوبه تامین اجتماعی زنان دارای ۵۵سال سن و سابقه بیمه ۱۹تا ۲۰سال می‌توانند درخواست بازنشستگی بدهند.

اکونگار، فهیمه اکبری صحت- براساس آخرین مصوبه تامین اجتماعی سن بازنشستگی مردان ۶۰سال اعلام شده و این گروه دیگر مانند سابق با ۳۰سال سابقه کاری بازنشسته نمی‌شوند؛ بلکه بسته به عوامل متعدد به ۳۵سال سابقه کار نیاز است. 

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳روز تاخیر/ خبری از همسان‌سازی نیست

در مقابل سن بازنشستگی زنان همچنان ۵۵سال است و خانم‌هایی که سابقه بیمه ۱۹ تا ۲۰ سال دارند می‌توانند در این سن تقاضای بازنشستگی کنند. 

شرایط بازنشستگی زنان کارگر 

زنان کارگر مشمول قانون کار هم با داشتن 20 سال سابقه پرداخت بیمه، می‌توانند حتی در 42 سالگی هم اقدام به بازنشستگی کنند. 

شرایط بازنشستگی زنان کارمند

در مقابل زنان کارمند باید سابقه کامل بیمه را برای بازنشستگی داشته باشند و در صورت ۳۰سال سابقه کار خانم‌های کارمند می‌توانند درخواست بازنشستگی بدهند. 

اگر زنی ۶۵ سال سن و حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت داشته باشد، دستگاه اجرایی می‌تواند او را بازنشسته کند.

برای مشاغل سخت و زیان‌آور، شرط سنی حذف می‌شود و زنان می‌توانند زودتر بازنشسته شوند. یعنی اگر ۲۰ سال متوالی در مشاغل سخت کار کرده باشند، بدون نیاز به شرط سنی بازنشسته خواهند شد.

مهمترین شرایط لازم برای بازنشستگی زنان چیست؟

-طبق ماده 111 قانون تامین اجتماعی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نباید از حداقل حقوق قانون کار و کارگران کمتر باشد.

-البته موارد استثنائی باید به طور موردی و مصداقی در قانون تعیین و تصریح شود. در موارد بازنشستگی فوق‌الذکر از بند اول تا بند ۷ این قاعده جاری است ولی برای بندهای ۸ و ۹ مبنای محاسبه مستمری و پرداخت آن میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه یا اصطلاحا مستمری استحقاقی است. در این صورت ماده ۱۱۱ اجرا نمی‌شود و در صورتی که حقوق استحقاقی از حداقل حقوق کمتر باشد تا حداقل ارتقا نخواهد یافت.

-در تمامی موارد ذکرشده فقط بیمه‌شده می‌تواند به سازمان تامین‌اجتماعی درخواست بازنشستگی دهد و کارفرما نمی‌تواند بازنشستگی کارگر خود را تقاضا کند. صرفا در یک مورد کارفرما می‌تواند خواستار بازنشستگی کارگر خود شود و آن هم در موردی است که سن کارگر بیمه‌شده حداقل ۵ سال از زمان قانونی بازنشستگی گذشته باشد که این موضوع برای بانوان ۶۰سالگی است. یعنی کارفرما می‌تواند از سازمان بخواهد که کارگر زن خود را که به ۶۰ سالگی رسیده بازنشست کند.

در مجموعه قوانین و مقررات امور بازنشستگی ایران، اشکال متفاوتی برای بازنشستگی پیش‌بینی شده که یکی از آنها بازنشستگی پیش از موعد است و امکان بازنشستگی پیش از موعد برای زنان دارای ۲۰سال خدمت در آن دیده شده است.

زنان با داشتن چه شرایطی می‌توانند بازنشسته شوند؟

۱-بازنشستگی زنان با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه

۲-بازنشستگی زنان با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه

۳-بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار

۴-بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه متوالی یا 23.5 سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور

۵-بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی برای جانبازان

۶-داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

۷- داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی

۸- زنان داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند از ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه بیمه درخواست بازنشستگی کند که حقوق و مستمری ماهانه به میزان سنوات واریز بیمه تامین اجتماعی خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت اگر مبلغ حقوق و مستمری وی از حداقل کمتر باشد تا حداقل حقوق قانون کار افزایش نمی‌ یابد.

۹-زنانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده است ولی سابقه بیمه پردازی آنان از ۱۰ سال کمتر است می‌توانند با پرداخت یکجای حق‌ بیمه سنواتی که مانده تا سابقه به ده سال برسد می توانند با حقوق و مستمری ده روز بازنشسته شوند. در این حالت که مستمری ماهانه از حداقل حقوق قانون کمتر خواهد بود ترمیم نخواهد شد.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد