گزارش اختصاصی «اکونگار» از حادثه معدن طزره

کارگر فوتی از بیماری شدید رنج می‌برد/لوازم امدادرسانی کافی نبود/پاکدل باید بازنشسته می‌شد

یک منبع کارگری در معدن طرزه به خبرنگار ما می‌گوید پاکدل، کارگری فوتی به دلیل مشکلات ریوی قادر به فعالیت نبود به‌همین دلیل به بخش دیگری انتقال یافت.

به‌گزارش اکونگار: گویا حوادث سریالی در معادن ایران تمامی ندارد و بعد از اینکه حادثه معدن طبس 52 کشته برجای گذاشت روز دوشنبه در «معدن زغال سنگ طزره» یک کارگر با سابقه بر اثر برخورد با واگنی که از ریل خارج شده بود جان خود ر از دست داد تا اینکه باز هم بر اثر یک حادثه قابل پیشگیری جان یک کارگر مانند کالا ارزش‌گذاری می‌شود.

گفتنی است مراسم خاکسپاری «محمدعلی پاکدل»، کارگر معدن فردا چهارشنبه برگزار خواهد شد. او ۵۱ ساله و با ۱۸ سال سابقه کار در معدن طزره فعالیت می‌کرد.

طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده حادثه معدن زغال سنگ طزره در حدود ساعت ۱۳ بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه در تونل مادر (از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی) در کارگاه اکلن وینچ، هنگام خروج واگن از ریل رخ داد.

با اطلاعاتی که به‌خبرنگار ما از طزره رسیده است نشان می‌دهد این کارگر با سابقه که نزدیک به بازنشستگی بود پیش از این در بخش «استخراج» فعالیت داشت اما به‌دلیل «مشکلات ریوی» ناشی از استنشاق گرد وخاکِ زغال سنگ، چندین سال بود که مسوولیت خدمات ترانسفورت واگن را بر عهده داشت. طبق گفته این فعال کارگری او به‌دلیل بیماریی که در طول سال‌های کار در معدن برایش به‌وجود آمده بود می‌توانست زودتر بازنشسته شود. در ادامه این گزارش گفت‌وگو با فعال کارگری را می‌خوانید.

 

پاکدل باتوجه به بیماری کار می‌کرد

یک منبع کارگری که نخواست نامش فاش شود در مورد حادثه‌ای که روز گذشته باعث مرگ یکی از کارگران معدن طزره شد به «اکونگار» می‌گوید: «در زمان حادثه دو نفر به‌عنوان کارگر خدمات تونل، در بخش «ترانسفورت واگن» حضور داشتند. این حادثه زمانی رخ داد که «پست یک» تونل« مادر» در حال تغییر بود. صحنه حادثه به اینگونه بود که کارگر فوت شده به‌همراه یکی از همکاران در بخش کشنده‌های سیم بکسل در حال انداختن قلاب «وینج» به پشت «رولیک» برای انتقال واگن به نقطه بالاتر بودند که ناگهان یکی از واگن‌های در حال حرکت از خط ریل خارج شده و با برخورد به مرحوم پاکدل را به‌دیواره تونل پرتاب می‌کند. در نتیجه، او از نواحی مختلف بدن از جمله قفسه سینه دچار شکستگی شدید می‌شود. به این موضوع هم اشاره کنم که مرحوم همواره با مشکلات تنفسی و ریوی دست به‌گریبان بود و حتی می‌توانست زودتر بازنشسته شود. همانطور که اشاره کردم او 18 سال سابقه کار داشت یعنی باتوجه به قانون مشاغل سخت و زیان‌‎آور، دو سال دیگر بازنشسته می‌شد.»

این منبع کارگری در همین مورد ادامه می‌دهد: «نیروهای امدادونجات خود را به‌محل حادثه رساندند اما امکاناتشان بسیار محدود بود. پاکدل بعد از اینکه در بیمارستان دامغان بستری شد جانش را از دست داد. معمولا برای انتقال کارگران حادثه دیده به‌خارج از تونل‌ها، امکانات خاصی وجود ندارد و کارگرانی که دچار حادثه یا مرگ می‌شوند، با همین واگن‌‌هایی که باعث فوت همکارمان شد را به بیرون منتقل می‌کنند.»

 

حادثه سال 1402 با 6 کشته

لازم به ذکر است که مجموعه معادن زغال‌سنگ البرز شرقی در منطقه «طزره دامغان» در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته‌کوه البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان واقع شده ‌است. در ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ طی حادثه‌ای در عمق ۴۰۰ متری تونل ۷۰۰ متری این معدن ۶ نفر معدنچی به نام‌های «بهروز افروز»، «قربانعلی کمال»، «حسین غزائیان»، «حمید ایزدی»، «ابوالفضل غنایی» و «محمد نعیمی‌صفت» جان خود را از دست دادند. علت حادثه باز شدن ناگهانی کیسه گازی، انتشار گاز در پایین و حول و حوش کارگاه، ایجادِ یک عامل جرقه و در نهایت انفجار و ایجاد حجم عظیمی مونوکسید کربن بوده ‌است.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد