رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران:

اقتصاد دیجیتال بر پایه منابع انسانی رشد می‌کند نه فیبر نوری

رئیس مرکز پژوهش اتاق ایران گفت: :به‌طور واضح در برنامه هفتم پیشرفت، برای حمایت بخش خصوصی و حکمرانی آی سی تی، احکام کافی وجود ندارد. یکی از این احکام شکل‌گیری بورس دیجیتال است که این هم زمان‌بر است.اقتصاد دیجیتال بر پایه منابع انسانی رشد می‌کند نه فیبر نوری.

به گزارش اکونگار به نقل از اتاق ایران،  دکتر حجت میرزایی، رئیس مرکز پژوهش اتاق ایران در نشست «برنامه هفتم پیشرفت و سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات» که با حضور فعالان و صاحب‌نظران حوزه فناوری اطلاعات در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت:به‌طور واضح در برنامه هفتم پیشرفت، برای حمایت بخش خصوصی و حکمرانی آی سی تی، احکام کافی وجود ندارد. یکی از این احکام شکل‌گیری بورس دیجیتال است که این هم زمان‌بر است.

روند کوچک‌سازی بخش خصوصی را متوقف کنیم

میرزایی افزود: ما نمی‌دانیم که انتخاب دولت در این حوزه چه خواهد بود؟ انتخاب بازندگان یا برندگان؟ می‌خواهد شبکه چگونه طراحی شود؟ آیا بیشتر این بنگاه‌ها باید دولتی باشند یا خصوصی و سهم دولت و بخش خصوصی چقدر خواهد بود؟ جای این پرسش‌ها در برنامه خالی است.

توسعه فیبر نوری وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات است

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: آیا الگوی حکمرانی دولت در فناوری اطلاعات شبیه صنعت خودروسازی است یا خیر؟ توسعه فیبر نوری وظیفه ذاتی وزارتخانه است؛ اما دولت برای مشارکت بخش خصوصی چه رویه‌ای می‌خواهد در پیش بگیرد؟ ما شبیه فردی شده‌ایم که همه‌چیزش سنتی است؛ اما در بخشی می‌خواهد مدرن باشد و این دو موضوع در اجرا باهم تناسب ندارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از جاها حتی شهرهای صنعتی مثل کرمان، چیزی به نام پهنای باند نداریم. با کدام بازار کسب‌وکار دیجیتال و سازوکار حفظ منابع انسانی، می‌خواهید اقتصاد دیجیتال را توسعه دهید؟

او با تأکید بر اینکه آموزش را نباید با تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سنجید، گفت: متأسفانه با سیاست اقتصادی مثل نرخ ارز، ساختارهای اقتصاد دیجیتال نابود شده است.

میرزایی افزود: باید از سرمایه انسانی حمایت شود ولی هیچ‌کدام از سیاست‌های اجتماعی در این مسیر نیست. اقتصاد دیجیتال بر پایه منابع انسانی رشد می‌کند نه فیبر نوری. باید فضای اجتماعی برای ماندگار شدن نیروی انسانی فراهم شود و در ادامه سیاست‌های اقتصادی و متغیرهای اقتصادی در مسیر توسعه باشد.

دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تأکید کرد: در برنامه هفتم پیشرفت، نگاه مثبتی به بخش خصوصی نبوده است؛ اما ازاینجا به بعد از دولت می‌خواهیم اجازه دهند در تدوین آیین‌نامه‌ها، بخش خصوصی حضور داشته باشند. باید در تدوین آیین‌نامه‌ها اتاق ایران و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به‌طورجدی حضور داشته باشند و از دولت می‌خواهیم به بخش خصوصی اعتماد کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد