مهلت یک ماهه مجلس به دولت/ لایحه بودجه تاپایان مهر آماده شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از روش جدید بررسی بودجه در مجلس و نگرانی‌ها درباره ناترازی گاز و برق در سال آینده خبر داد.

به گزارش اکونگار به نقل از دانشجو، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: ما از پارسال بودجه را دو ساعته بررسی کرده‌ایم. در مرحله اول احکام و تبصره‌ها و در مرحله دوم جداول بررسی می‌شود. امسال هم مجلس تمایل به ادامه همین روش دارد.

وی ادامه داد: اگر این روش باشد، دولت باید تا آخر مهر ماه لایحه مرحله اول را بدهد و سپس شرکت‌ها را معرفی کند. بعد از تصویب نهایی مجلس، جداول بودجه ارائه می‌شود. قانوناً باید تا پایان مهر دولت لایحه را بررسی کند.

تاجگردون در ادامه به نکته‌ای از محمدرضا عارف درباره ناترازی گاز و برق اشاره کرد و گفت: عارف به ناترازی گاز و برق در زمستان و تابستان سال آینده اشاره کرد. نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است امسال با قطع گاز مواجه شویم.

وی افزود: این ناترازی در همه آیتم‌های اقتصادی و به‌ویژه در بخش انرژی بیشتر به چشم می‌آید. البته این موضوع به بودجه ارتباط مستقیم ندارد، اما در بودجه هم نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد.

تاجگردون درباره نیاز به سرمایه‌گذاری برای رفع ناترازی گاز و برق گفت: برای شرکت گاز باید ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اما بودجه فعلی فقط ۱۲ میلیارد دلار است. بدون این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، نمی‌توان ناترازی را حل کرد.

وی تأکید کرد: برای حل ناترازی باید اختیارات لازم به دستگاه‌ها داده شود، زیرا از نظر منابع بودجه فعلی این کار امکان‌پذیر نیست و برای حل این مسائل، باید تسهیلات در امور سرمایه‌گذاری خارجی و نرخ جریان سرمایه‌گذاری فراهم شود. بودجه باید به این مسائل کمک کند.

دیدگاه
آخرین اخبار