«اکونگار» از اعتراضات بازنشسته‌ها گزارش می‌دهد

حل مشکلات بازنشستگان؛ خوابی که تعبیری ندارد

اعتراض بازنشسته‌ها در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد و نه خبری از همسان‌سازی حقوق‌ها است و نه خبری از وعده‌های انتخاباتی. با این وجود که مسوولان نتیجه‌ای از تلاش خود در حل بحران بازنشسته‌ها نمی‌گیرند، بهارستان صحنه اعتراض نمایندگان بود.

به‌‎گزارش اکونگار روز گذشته باز هم «بازنشستگان تامین اجتماعی» و «بازنشستگان فولاد» به‌صورت جداگانه در اعتراض به‌آنچه ناعدالتی گفته می‌شوند در برخی از شهرها دست به تجمع قانونی زدند. همچنین روز گذشته نمایندگان در بهارستان به چالش‌های اقشار بازنشسته اعتراض داشتند. باتوجه به اینکه بارها و بارها از سوی مسوولان دولتی وعده داده شده تا همسانسازی حقوق‌های این طیف روند منظمی داشته باشد ولی گویا این خوابی است که نمی‌توان آن را تعبیر کرد. یکی از نمایندگان می‌گوید: «مردم می‌دانند دولت پول همسانسازی را دارد ولی نمی‌خواهد به آنها بدهد.»

بهترین کشورها برای بازنشستگان کدامند؟/جای خالی آمریکا در میان ۱۰رتبه برتر

وعده‌های دولت‌ها در مورد رسیدگی به وضعیت بازنشسته‌ها همچنان ادامه دارد ولی هنوز خبری از اجرای متناسب‌سازی نیست. به این موضوع هم باید اشاره کنیم که روز گذشته صحن مجلس شورای اسلامی به میدان مطالبه‌گری برخی نمایندگان تبدیل شده بود. این نمایندگان خواستار رسیدگی به وضعیت کنونی بازنشسته‌ها شدند.

تجمعات در اهواز و کرمانشاه

فعالان بازنشسته تامین اجتماعی در اهواز و کرمانشاه از تجمع مقابل ادارات تامین اجتماعی این شهرها خبر دادند. بنابر آنچه در خبرها آمده است این بازنشسته‌ها خواستار «بهبود وضع معیشتی»، «ترمیم مستمری‌ها» و «افزایش سطح خدمات رفاهی» شدند. آنها در این تجمع اعلام کردند: «علیرغم وعده‌ها هنوز متناسب‌سازی اجرایی نشده است. بازنشستگان با بیان اینکه از وعده‌ها خسته شدیم، خواستار بالا رفتن حقوق دریافتی خود شدند.»

بازنشسته‌ها به دولت اعتماد ندارند

«پیمان فلسفی»، نمانیده تهران در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه همچنان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منظم نشده است، گفت: «با وجود اینکه دولت آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب و ابلاغ کرده است اما هنوز حقوق بازنشستگان منظم پرداخت نمی‌شود و در حقوق شهریور ماه آنها لحاظ نشده است که این بایستی اصلاح شود. نمی‌دانیم این وضع تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند. همه بازنشستگان معتقدند دولت منابع مالی همسان‌سازی حقوق آنها را دارد و از محل آن یک درصد ارزش افزوده تامین اعتبار می‌شود. »

تجمع اعتراضی بازنشسته‌های فولاد

روز گذشته جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در اصفهان و اهواز، در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار اجرای بند یک صورت جلسه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ هیات مدیره این صندوق شدند و گفتند که اخیرا خدمات بیمه‌ای و درمان آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده و در عین حال واریز یک میلیون تومان متناسب‌سازی برای بازنشستگان فولاد انجام نشده است. این بازنشستگان با تاکید بر اینکه از خدمات بیمه‌ای خود رضایت نداریم، گفتند: «در حالی هزینه‌های درمان افزایش یافته که اخیرا صندوق فولاد با اتمام قرارداد بیمه دانا، با شرکت آتیه‌سازان حافظ قرارداد منعقد کرد. اقدامی که بازنشستکان فولاد به آن منتقد هستند و آن را به نفع خود نمی‌‎دانند. طبق اظهارت بازنشستگان معترض؛ خدمات بیمه‌ای، مساله بسیار مهمی برای بازنشستگان فولاد است. آن‌ها تاکید کردند؛ نباید به هر دلیلی، یک بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر یا خانواده‌ی او از دریافت خدمات بیمه‌ای محروم شود. »

اعتراض در بهارستان

«مهرداد لاهوتی»، نمانیده لنگرود در تذکر شفاهی، گفت: «همسان سازی حقوق بازنشستگان یک قانون مهم است که باید اجرا شود.»

«احمد فاطمی»، نماینده مجلس با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان در تذکر شفاهی گفت: «هنوز یکسان سازی انجام نشده است.»

رسایی: پزشکیان قول داده است

«حمید رسایی»، نماینده تهران در تذکر شفاهی گفت: «متاسفانه برخی از قوانین اجرایی نمی‌شود؛ قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی اجرا نمی‌شود و مردم اعتراض دارند. همچنین آقای پزشکیان بارها گفت که افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد اما الان سازمان برنامه و بودجه بخشنامه‌ای صادر کرده مبنی بر اینکه دستگاه‌ها اعتبارات هزینه‌ای خودشان را درباره حقوق براساس جدول دهند و مطابق با این جدول، به حقوق مجردها ۲۰ درصد و به حقوق متاهل ها ۲۳ درصد اضافه می شود حال اینکه تورم ۳۵ درصد است.»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد