گزارش" اکونگار" از اعتراضات در «کارخانه واگن‌سازی پارس»:

چهل روز اعتصاب و اعتراض برای رسیدن به مطالبات/کارگران به اعتراض ادامه می‌دهند

چهل روز از اخراج یک کارگر واکن سازی پارس می‌گذرد ولی اعتراضات همچنان در این کارخانه ادامه دارد. با توجه به بیان مطالبات کارگران، مسوولان این واحد تولیدی اما از خود نرمشی نشان نمی‌دهند.

به گزارش اکونگار: اعتراضات کارگری در «کارخانه واگن پارس» در حالی به چهلمین روز خود نزدیک می‌شود که هنوز خبری از تعامل با کارگران معترض این واحد تولیدی نیست و همچنان فقط خبرهایی از ادامه اعتراضات شنیده می‌شود.

موضوع از آنجایی شروع شد که در پی تغییر ساعت کار، برخی از کارگران اعتراض کردند و در ادامه مدیرعامل مجموعه بدون در جریان گذاشتن کمیته‌های مربوطه، تصمیم به اخراج یکی از کارگران گرفته است و آنطور که شنیده می‌شود این تصمیم خارج از موارد مصوب بوده است. همین مورد باعث شروعِ اعتراض به مطالباتی شد که سال‌ها روی زمین مانده است.

پس از چنین تصمیمی این واحد تولیدی به میدان مطالبه‌گری کارگران تبدیل شده است. شرکت واگن پارس بیش از 1100 کارگر دارد. اکثریت این کارگران می‌گویند به رغم قراردادهای مناسبی که به‌تازگی امضا شده است و درصد تولید را افزایش داده در مقابل از مزایای مزدی کارگران کاسته شده است. همچنین باید اضافه کنیم که کارگران واگن پارس اراک با امضای طوماری خطاب به مقامات استانی اعلام کردند که به مطالبه‌گری تا حصول نتیجه ادامه خواهند داد. در ادامه نگاهی به اعتراضات کارگری این واحد خواهیم داشت.

 

هزار کارگر در صف اعتراضات

یکی از کارگران این واحد صنفی که نخواست نامش فاش شود با اشاره به اینکه نسبت به عملکرد مدیریت مجموعه و کم بودن مزایای مزدی اعتراض داردند در هفته اول اعتراضات به خبرگرازی کار ایران می‌گوید: «امروز بازهم هزار کارگرِ شرکت واگن پارس دست از کار کشیده‌اند و در محوطه مجموعه تحصن کرده‌اند. اعضای شورا برای گفت‌وگو با مقامات به استانداری مراجعه کرده‌اند. روز گذشته همه کارگران مقابل استانداری رفتیم و خواستار پاسخگویی استاندار و مقامات مربوطه شدیم اما هیچ پاسخی نگرفتیم.»

 

کارخانه 2 روز تعطیل شد

همچنین این واحد تولیدی 2 روز به‌دلیل بی‌توجهی مدیران به اعتراضات تعطیل بود. این فعال صنفی روز 24 مرداد در مورد وضعیت کارخانه اضافه کرد: «دوشنبه (22 مرداد)هفته جاری در خیابان تجمع کردیم که با ما برخورد شد و ما را به کارخانه هدایت کردند. روز بعد وقتی به کارخانه مراجعه کردیم دیدیم تعطیل است، امروز هم کارخانه همچنان تعطیل است.»

به گفته این کارگر، نشست روز گذشته (23 مرداد) نمایندگان کارگران با مدیرعامل در استانداری مرکزی بی‌نتیجه بوده است؛ هیچ یک از خواسته‌های کارگران مورد قبول واقع نشده. مدیرعامل گفته کارخانه بدهکار است و فقط می‌توانیم به تعداد محدودی از کارگران که مشکلات درمانی و مانند آن دارند، مبلغ محدودی وام بدهیم.

 

با کارگران رفتار خوبی ندارند

او در پایان با اشاره به مطالباتشان از کارفرما ادامه می‌دهد: « باتوجه به شرایط روز کارخانه مطالبات خود را بهبود دستمزد، افزایش مزایای مزدی، رفع تبعیض و اصلاح ساختار مدیریتی کارخانه اعلام کرده‌ایم و معتقدیم با کارگران به‌صورت شایسته و مطابق قانون برخورد و رفتار نمی‌شود.»

 

آیا استانداری سمت کارگران است؟

«بهنام نظری»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در خصوص اجتماعات اخیر کارگران شرکت واگن پارس در جمع خبرنگاران گفت: «در کمیسیون کمیته کارگری واگن پارس، یکی از مصوبات این بود که کارگران اخراج شده به کار برگردند. مدیرعامل حق دارد نسبت به کار یک کارمند گلایه داشته باشد ولی این موضوع باید در کمیته مطرح شود. اعتراضات خارج از چارچوب هیچوقت به نتیجه نخواهد رسید. بارها اعلام کرده‌ایم که کارگران، مطالبات خود را کتبا به ما اعلام کنند تا رسیدگی کنیم. بنده به‌عنوان رییس کمیسیون کارگری استان، هرگونه ظلمی در خصوص کارگران صورت گرفته باشد را مطالبه خواهم کرد و سمت کارگران خواهم بود.»

او در همین مورد ادامه داد: « واگن پارس در آستانه انعقاد قرارداد بسیار خوب خارجی است که می‌تواند این شرکت را تا ۱۵ سال از قرادادهای داخلی بی‌نیاز کند و حتی می‌تواند منجر به افزایش‌ نیروی کار شود که این مهم بواسطه حمایت مپنا و توان کارگران قابل تحقق است. اگر این قرارداد منعقد نشود مجموعه واگن پارس مجددا به یک مجموعه تعمیراتی تبدیل خواهد شد بنابراین بایستی این مشکلات حل شود.»

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد