آیفون‌های قاچاق سالانه ۹۰۰میلیارد دلار ارز می‌بلعند

عبدالمهدی اسدی گفت: اگر مشکل رجیستری حل نشود، با رونمایی از آیفون ۱۶ تا پایان سال ۱.۳ میلیارد دلار ارز به‌طور غیررسمی از کشور خارج خواهد شد.

به گزارش اکونگار به نقل از زومیت، عبدالمهدی اسدی گفت: اگر مشکل رجیستری حل نشود، با رونمایی از آیفون ۱۶ تا پایان سال ۱.۳ میلیارد دلار ارز به‌طور غیررسمی از کشور خارج خواهد شد.

بعد از گذشت دو سال از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵، رئیس انجمن تلفن همراه ایران می‌گوید این ممنوعیت نه‌تنها هدفی چون «مدیریت منابع ارزی کشور» را محقق نکرده، بلکه باعث شده حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز به‌ صورت غیررسمی از کشور خارج شود. ادامه این ممنوعیت و چانه‌زنی‌ها برای رفع مشکل رجیستری گوشی‌های آیفون در شرایطی است که به‌زودی تلفن همراه آیفون ۱۶ از سوی شرکت اپل رونمایی می‌شود.

شرایط واردات آیفون تغییر کرد؟

به‌تازگی ستار هاشمی، وزیر ارتباطات در نخستین روز حضور در وزارتخانه اعلام کرد: «در تلاشیم تا با گفت‌وگو با وزارت صمت راه‌حلی برای رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ پیدا کنیم.»

حالا عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران با تأکید بر پیگیری رفع این ممنوعیت از وزارت ارتباطات، پیش‌بینی کرده است که پس از رونمایی و معرفی آیفون ۱۶، اگر مشکل ریجستری‌ها حل نشود، تا پایان سال میزان ارزبری غیررسمی از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هم تجاوز خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه انجمن تلفن همراه از اسفند ۱۴۰۲ گفت‌وگوی جدی در این مورد را آغاز کرده است، به ایسنا گفت:

بنابر هزار و یک دلیل می‌توانیم بگوییم که رجیستر آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ -و ۱۶ که تا چندی دیگر رونمایی و به بازار عرضه خواهد شد-، منافع ملی و همچنین منافع صنفی و دولتی را در بر خواهد داشت. دولت از عوارض این موضوع منتفع می‌شود، ضمن اینکه مردم نیز از تکنولوژی روز دنیا به صورت ساده‌تر بهره‌مند خواهند شد؛ فعالان و تجار این حوزه نیز مجدد به چرخه فعالیت تخصصی خود باز می‌گردند.

به گفته‌ی اسدی در شرایطی که بسیاری از واردکنندگان تخصصی آیفون، پس از ممنوعیت واردات، مجبور شدند که در حوزه سایر برندها فعالیت کنند؛ با رفع ممنوعیت و رجیستر شدن آیفون‌ها، بسیاری افراد در این زنجیره منتفع خواهند شد.

این مقام صنفی گفت: «اینکه این مسیر به بهانه‌ بحث‌های ارزی بسته است، بهانه بوده و اشتباه است؛ چراکه آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ به‌‌صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود و همان ارز به صورت غیررسمی توسط حساب‌های یکبار مصرف، از کشور خارج می‌شود. بنابراین منابع ارزی در این موضوع، کنترل نشده و کالاها وارد می‌شود و مهمتر اینکه به روش‌های مختلف رجیستر هم می‌شود. طی هفته‌های اخیر، چند روزی قطع بود و مجدد به روش‌های مختلف، آنتن می‌گیرند.»

پیش از این نیز سیدحسین سادات‌‌حسینی، مسئول کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران گفته بود که ممنوعیت واردات آیفون و قاچاق این کالا طرح رجیستری را شکست داده است.

اسدی همچنین با اشاره به اینکه به‌تازگی آماری غیررسمی درباره واردات آیفون به وزیر ارتباطات ارائه کرده است، از ارسال نامه‌ای به معاون وزیر خبر داد:

نامه‌ای نوشتیم که در حدود ۹۰۰ میلیون دلار به‌صورت غیررسمی، آیفون وارد کشور و ارز آن به صورت غیررسمی خارج می‌شود. این عدد مختص به شش ماهه دوم سال گذشته است که در مقایسه با پیش از معرفی آیفون ۱۵، در حدود ۳۰۰ میلیون دلار وارد شده بود. در مجموع برای آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ در حدود ۹۰۰ میلیون دلار (از شهریور سال گذشته که آیفون ۱۵ رونمایی شد) وارد شده است. این عدد با معرفی آیفون ۱۶ تا پایان سال، در صورتی‌ که مشکل ممنوعیت و رجیستری حل نشود، قطعاً به بیش از  ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد دلار خواهد رسید. 

رئیس انجمن تلفن همراه ایران با این گفته‌ها تأکید کرد: «به هیچ وجه منابع ارزی کنترل نشده که ۹۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. بازار غیررسمی فعال است، ضمن اینکه عوارض گمرکی هم عاید دولت نمی‌شود و دولت از این مسیر، درآمدی کسب نمی‌کند. وارد کننده متخصص و سالم، نمی‌تواند فعالیت کند و در مقابل بازار دلالان داغ است. ضمن اینکه کالایی که مردم خریداری می‌کنند، فاقد گارانتی و بعضا اصالت هم هست. این درحالی است که وقتی به‌صورت رسمی واردات آزاد بود، گارانتی اصلی به دنبال داشت و خدمات پس از فروش در ایران، همچون کمپانی اصلی اپل عمل می‌کرد و موبایلی که دچار مشکل می‌شد را برای مشتری "تعویض" می‌کرد، اما طی دوسال اخیر دیگر خدمات پس از فروش برای آیفون‌های ۱۴ و ۱۵‌ ای که به‌ صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، وجود ندارد.»

به گفته‌ی او تا دی ماه ۱۴۰۲، تعدادی آیفون وارد کشور شد که مسافری بودند و در فرودگاه ثبت شدند و رجیستر هم شده‌اند و در صورت موافقت با رجیستر شدن این گوشی‌ها، مالکان آن‌ها، با پرداخت هزینه‌ای در سامانه، می‌توانند گوشی‌های خود را ثبت کنند.  

دیروز هم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه منتظر اقدام وزیر ارتباطات برای رجیستری است، خبر داد: «اگر گوشی آیفون ریجستری نشود، مجلس وارد می‌شود.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد