انتقاد شدید فولادسازان از وزارت نیرو/ممانعت از مصرف برق نیروگاه‌های داخلی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ممانعت وزارت نیرو در مصرف برق نیروگاه‌های خودشان گلایه کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا، چهارشنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۳ پنل تخصصی سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، در این پنل تخصصی بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: یکی از مسائل اساسی ما در زنجیره فولاد، فقدان یک متولی واحد در وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا بتواند این صنعت را از ابتدا تا انتها به صورت یکپارچه مدیریت کند. بنابراین، اصلاح ساختار وزارت صمت به گونه‌ای که یک مسئول برای کل زنجیره آهن و فولاد مشخص شود، به نظر بنده یک الزام است.

۱.۶ رشد تولید فولاد، به افت تبدیل شد/ تولیدکنسانتره رکورد زد

وی ادامه داد: سیاست‌های تجاری ما در حوزه فولاد نیازمند بازنگری است و در هیچ جای دنیا به این اندازه در معاملات بنگاه‌های اقتصادی دخالت نمی‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بنگاه‌ها باید خودشان با یکدیگر توافق کنند و بر اساس عرضه و تقاضا تصمیم بگیرند، این در حالی است که یا در حال رقابت هستند و یا اینکه در یک فضای رقابتی قرار دارند که باید به توافق برسند.

وی ضمن انتقاد از برخی تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های انجام شده در صنعت فولاد ، افزود: متاسفانه تولیدکنندگان صنایع فولادی باید تمامی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و عملا فروش محصولات فولادی خارج از بورس جرم تلقی می‌شود و ما را برای این موضوع محدود می‌کنند.

چرا ما را از استفاده برق نیروگاه‌های خودمان منع می‌کنند؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: علاوه بر این، اگر بخواهیم روی تابلوی بورس رقابتی واقعی داشته باشیم، باید عرضه و تقاضا به صورت منطقی تنظیم شود.

سبحانی ادامه داد: وقتی شما دو برابر تقاضا کالایی را عرضه می‌کنید، دیگر رقابت معنایی ندارد و قیمت‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شوند. آمار بورس فلزات نشان می‌دهد که بسیاری از عرضه‌ها با قیمتی بسیار پایین‌تر از حد انتظار خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم‌تر این است که برخی از کارخانه‌ها پیشنهاد داده‌اند که تولید خود را به بندرعباس منتقل کنند و از آنجا صادر کنند اما این موضوع باعث می‌شود که بار آنها به مرکز کشور برگردند و دوباره توزیع شود، که این خود معضلی بزرگ و سیاستی غلط است.

بهرام سبحانی گفت: در حال حاضر، مشکلات عدیده‌ای در این صنعت وجود دارد. به عنوان نمونه تولیدات فولاد به مدت دو ماه است که خوابیده است و نیروگاه‌های فولادی نیز با مشکلات تأمین انرژی مواجه هستند که این مسائل ریشه در گذشته دارد و باید به آن‌ها توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه احداث نیروگاه وظیفه وزارت نیرو است و این وزارتخانه موظف است تا برق مورد نیاز صنایع را تامین کند، گفت: شاید شرکت‌های بزرگ فولادی توان این موضوع را داشته باشند اما اساسأ شرکت های کوچک فولادی قادر به این کار نیستند، اما مشکلات صنعتگران به اینجا ختم نمی‌شود و شرکت‌های بزرگی که برای استفاده خودشان نیروگاهی احداث کردند، اجازه استفاده از آن را ندارند. این در حالی است که به ما گفتند برای تامین برق مورد نیاز خود، نیروگاه تاسیس کنید و برق خود را تولید کنید و علی‌رغم تاسیس نیروگاه که تخصص فولادسازان نیست ما را باز هم از برق تولیدی خودمان دریغ می‌کنند؟

سبحانی با اشاره به عوارض و حقوق دولتی افزود: هر یک از معادن باید بر اساس ویژگی‌های خاص خود عوارض پرداخت کند و این موضوع هم باید به صورت منصفانه انجام شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد