رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با«اکونگار»:

خطر شکل‌گیری بازار آنلاین ناصرخسرو/ سهم ۵۰درصدی قاچاقچیان از فروش اینترنتی دارو

آرش محبوبی، رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: ۵۰ درصد داروهای فروش اینترنتی تقلبی هستند.

به گزارش اکونگار، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ سکوی اینترنتی مجوز دریافت فروش آنلاین دارو را دریافت کردند. پس از اعلام این خبر، جنجال میان وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات بالا گرفت و وزارت بهداشت به صورت جدی مخالف فروش اینترنتی دارو بود. 

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بخوانند/ چرا نسخه‌های درمانی از داروخانه‌ها برگشت می‌خورد؟

ایجاد فرصتی ویژه برای قاچاقچیان دارو

برخی فعالان صنعت دارو هم در واکنش به ابلاغ این آیین‌نامه عنوان کردند که گسترش فروش اینترنتی دارو یک  بازار ناصرخسرو اینترنتی ایجاد خواهد کرد که نتیجه‌ای جز تهدید سلامت مردم ندارد. درحالی که مخالفت‌ها به صورت جدی ادامه دارد، اما همچنان فروش اینترنتی دارو  و مکمل‌های دارویی به صورت زیرپوستی در حال انجام است و هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای توزیع محصولات وجود ندارد. 

بسیاری از توزیع کنندگان با راه‌اندازی وب‌سایت‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی به صورت گسترده تبلیغ می‌کنند و با همین روش توانسته‌اند بخشی اعظمی از فعالیت خود را پیش ببرند. 

تیغ دو لبه فروش اینترنتی دارو

فروش اینترنتی دارو از نظر کارشناسان شمشیر دولبه‌ای است که به صورت جدی با جان و مال مردم بازی می‌کند و تبعات سنگین آن در صورت نبود نظارت‌ها و قوانین سختگیرانه جبران‌ناپذیر خواهد بود. 

آرش محبوبی، رئیس انجمن داروسازان تهران در این رابطه به خبرنگار «اکونگار» گفت: ورود پلتفرم ها به بازار دارو و فروش این محصول استراتژیک در فضای مجازی سبب می شود تا در وهله اول، خریدهای بی ضابطه انجام و داروهای تقلبی بدون نظارت به دست مردم برسد.

وی افزود:طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 50 درصد داروهایی که به صورت اینترنتی به فروش می رسند، تقلبی هستند که این آسیب با آغاز فروش اینترنتی به داخل ایران نیز کشیده می شود.

خطر جدی برای امنیت بازار دارو

رئیس انجمن داروسازان تهران ادامه داد: از سوی دیگر 80 درصد شرکت های عرضه کننده دارو در فضای مجازی، نوع فعالیتشان با قوانین در تضاد است. نباید بازار دارو به چنین سمتی حرکت کند زیرا تبعات بسیار سنگینی خواهد داشت. برای دور شدن از این آفت در ابتدا باید زیرساخت ها آماده و امنیت این حوزه تامین شود. نباید تجربه تلخ نسخه های الکترونیک در حوزه دارو نیز تکرار و باری به دوش مردم گذاشته شود.

مخاطرات فروش اینترنتی دارو چیست؟

محبوبی تصریح کرد: نباید به گونه‌ای عمل کرد که در ابتدا طرح اجرا و سپس به سمت رفع نواقص آن رفت. متخصصین این حوزه بارها خطرات فروش اینترنتی دارو را متذکر شده‌اند و باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد