بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بخوانند/ چرا نسخه‌های درمانی از داروخانه‌ها برگشت می‌خورد؟

بنا بر خبرهایی که منتشر شده است گویا داروخانه‌ها به‌دلیل آنچه گرانی و کمبود دارو عنوان می‌کنند نسخه بیمه‌شده تامین اجتماعی را کامل نمی‌دهند.

به گزارش اکونگار، «درمان» همواره یکی از دغدغه‌های جوامع بوده است به‌خصوص اقشار کم درآمد که به‌دلیل عدم توان مالی شرایط سختی را برای روند درمان پشت‌سر می‌گذراند. همین هزینه‌های درمان، گاه آنقدر زیاد می‌شود که فرد باید همه دار و ندار خود را به حساب پزشکان و داروفروشان واریز کند.

دلیل حذف بازنشستگان کارگری از لیست همسان‌سازی حقوق چه بود؟

باید به این نکته اشاره کنیم که یکی از بهانه‌های اصلی تاسیس «سازمان تامین اجتماعی» رسیدگی به مسایل درمانی بود ولی حالا با توجه تضعیف جایگاه این سازمان وضعیت درمانی بیمه شوندگان، بازنشستگان و همچنین مستمری بگیران همواره با بیم و امید دنبال می‌شود. به‌غیر اینکه بازنشستگان و مستمری بگیران از کار افتاده انتقادهای زیادی به حوزه درمان دارند بلکه کارگران و کارمندان هم آینده درمانی خود در هاله‌ای از ابهام می‌بینند.

حالا برخی بازنشستگان از شرایط جدیدی صحبت می‌کنند که داروخانه‌ها، نسخه بیمه شده تامین اجتماعی را به دلیل آنچه کمبود دارو عنوان می‌کنند نیمه و نصفه می‌دهند. این مورد نشان می‌دهد که شاید در آینده همین مقدار دارو هم در اختیار بیمه‌شده سازمان قرار نگیرد. 

وعده درمانی دولت چهاردهم

«احمد میدری»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه دفاعیه خود برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌هایش با انتقاد از وضعیت درمان گفت: «برابری در آموزش و سلامت عین کارآمدی است. امروز پرداخت از جیب مردم در بخش درمان به بیش از ۶۰ درصد رسیده است دولت در کشورهای دیگر سه وظیفه دارد که به دیگران واگذار نمی‌کند: امنیت، آموزش و بهداشت.»

وزیر کار وعده داد که کاهش سهم از جیب اقشار مختلف به ویژه فرودستان را از وظایف وزارتخانه خود به ویژه در حوزه تامین اجتماعی در راس فعالیت‌ها قرار دهد. البته ناگفته نماند که انتظارات از میدری و همچنین پزشکیان که به وضعیت اجتماعی-اقتصادی شهروندان اشراف دارند برای بهبود وضعیت درمان بسیار زیاد است.

کمبود دارو یا تضعیف دفترچه بیمه؟

در روزهای اخیر خبرهایی در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده است که نشان می‌دهد جایگاه بیمه تامین اجتماعی تضعیف شده است و به دلیل افزایش قیمت دارو به این بیمه شدگان دارو داده نمی‌شود. «حسن مرادی»، از فعالان حقوق بازنشستگان از چالش جدیدی در حوزه درمان می‌گوید. او در همین مورد ادامه می‌دهد: «روش جدیدی که در توجیه خرید دارو به قیمت آزاد برای بازنشستگان در پیش گرفته شده، این است که شما وقتی به داروخانه طرف قرارداد یا داروخانه مرکز ملکی مراجعه می‌کنید، بسیار با این صحنه مواجه خواهید شد که مثلا وقتی در نسخه شما قید شده که از دارو یک جعبه به شما بدهند، داروخانه به شما یک ورق می‌دهد. وقتی در پاسخ به اقدام داروخانه گفته می‌شود که علت چیست و چه باید بکنیم؟ می‌گویند: داروی کافی نداریم، باید با قیمت آزاد از مراکز دیگری داروی خود را به اندازه‌ای که پزشک گفته تهیه کنید.»

این بازنشسته سازمان تامین اجتماعی به رسانه‌ها گفته بود «وقوع این صحنه درحالی است که متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از داروهای تولید داخلی به دلیل مشکل مواد اولیه نامناسب که برای ارزانی قیمت تمام شده در آن‌ها بکار رفته، از نظر پزشکان و در عمل کارایی و اثربخشی ندارند، لذا معمولاً بازنشستگان باید با هزینه بالاتر برای دریافت درمان قطعی، داروی مشابه خارجی را مصرف کنند. چنین امری برای کسانی که بیماری‌های سخت و خاص دارند، بسیار بیشتر اتفاق می‌افتد.»

بدعهدی تامین اجتماعی در پرداخت معوقات داروخانه‌های خصوصی 

چندی پیش هم شهرام کلانتری‌خاندانی، رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به عدم پرداخت مطالبات معوق داروخانه‌ها از سوی سازمان تامین اجتماعی باوجود تامین اعتبار به رسانه‌ها گفت: متاسفانه عمده مشکل داروخانه‌های بخش‌خصوصی با بیمه تامین‌اجتماعی است که در روند پرداخت مطالبات معوق داروخانه‌ها بدعهدی می‌کند. باوجود تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات مؤسسات و مراکز درمانی اما می‌بینیم که سازمان تامین اجتماعی، این پول را به جای اینکه به داروخانه‌های بخش‌خصوصی بدهد، عمدتا در بخش دولتی و دانشگاهی هزینه کرده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد