طرح جدید مجلس برای یارانه بنزین/سهمیه سوخت تغییر می‌کند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان توضیحاتی درباره طرح اعطای بنزین به نفر پرداخت و گفت: طرح تخصیص بنزین به نفر در راستای برخوردار شدن تمام مردم کشور از یارانه پنهان بنزین است.

به گزارش اکونگار به نقل از مهر، مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به نفر و مزایای اجرای این شیوه برای اصلاح در شیوه تخصیص بنزین گفت: از ابتدای انقلاب نظر مدیران ارشد و سیاستگذاران ارشد کشور بر این بود که بخش‌های ضعیف را حمایت کنیم و به سمت توزیع عادلانه درآمد برویم. به واسطه این شعار برنامه ریزی شده و موضوعی به نام سوبسید یا یارانه بر روی بسیاری از موضوعات مثل کالاهای اساسی از جمله نان و شیر و گوشت و حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل اعمال شد.

برنامه جدید مجلس برای مصرف بنزین/ یارانه سوخت تغییر می‌کند؟

پوردهقان در ادامه بیان کرد: این شیوه یک ضعف اساسی دارد با وجود اینکه سیاستگذار هدف مثبتی از تصویب و اجرای آن داشته است و در این جهت بوده است که به دهک‌های پایین جامعه کمک بشود و از آنها حمایت بشود و به این وسیله جایگاه این افراد را بالاتر بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه می‌بینیم در ۴ دهه گذشته نتیجه این تخصیص برعکس بوده است. به جای اینکه این سیاست گذاری منجر به این شود که قشر محروم و دهک‌های اول و دوم و سوم و حتی چهارم را به سمت دهک‌های بالاتر هدایت کنیم کسی که در دهک هشتم و نهم و دهم است از این یارانه‌های مستقیم بهره برده است.

پوردهقان ادامه داد: به عنوان مثال از یارانه پنهان قیری است که به جاده‌ها می‌دهیم چه کسی استفاده می‌کند؟ مشخص است کسی که چند خودرو دارد و شرایط مالی بهتری دارد. چه کسی از یارانه بنزین هواپیما استفاده می‌کند؟ کسی که تاجر است و کسی که در دهک‌های بالای هشت است. این موضوعات در چند دهه گذشته اصلاح نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مدیریت این مسئله این است که یارانه بنزین را بین همه افراد تقسیم کنیم و اگر ۸۰۰ همت یارانه می‌دهیم به جای بنزین به مردم بدهیم. هر کدام از این طرح‌ها نقاط قوت و ضعف دارد امروز همه ما می‌دانیم که اگر هر روشی را اجرا کنیم از این روش فعلی بهتر است.

پوردهقان ادامه داد: بنزین کالایی است که بر سایر کالاها اثر گذار است گازوئیل هم همینطور است و نیاز است در فضای کارشناسی به دور از رسانه و التهاب جامعه روی این طرح‌ها کار شود. اگر طرحی نهایی شد باید با مردم در میان گذاشته شود، مزایایش گفته شود و ذهن مردم آماده پذیرش این طرح بشود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حتماً در دولت جدید این موضوع مطرح و پیگیری خواهد شد. در بحث یارانه‌ها در حال حاضر حدود ۴ هزار همت یارانه مستقیم و غیر مستقیم در تمام حوزه‌ها می‌دهیم دولت باید کاری ساختاری برای اصلاح این وضعیت انجام بدهد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد