"احمد میدری" وزیر کار شد/ برنامه‌های دولت برای کارگران و بازنشستگان چیست؟

احمد میدری با کسب۱۹۱ رای از نمایندگان مجلس به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم انتخاب شد.

به گزارش اکونگار، پس از پایان رای گیری در صحن علنی مجلس،احمد میدری، گزینه پیشنهادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با کسب اکثریت  آرا از سوی نمایندگان به عنوان وزیر کار انتخاب شد. 

خبر مهم برای کارگران و کارفرمایان/ اعلام برنامه‌ها و راهبردهای دولت چهاردهم برای حوزه روابط کار

احمد میدری کیست؟ 

احمد میدری استاد دانشگاه دانشگاه چمران اهواز که در مجلس ششم عضو کمیسیون اقتصادی بود، در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان، کاندید جبهه اصلاحات حضور داشت.

احمد میدری، از سال ۱۳۹۲ به عنوان معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه شروع به فعالیت کرد و به‌طور همزمان به سمت دبیر هیئت امنای تأمین اجتماعی منصوب شد. او از سال ۱۳۹۶ ریاست کمیته آمار بخشی (شورای آمار) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز بر عهده گرفت. 

وی در زمان حضور در وزارت کار معتقد بود«وضعیت بازنشستگان اصلا ایده‌آل نیست و باید بتوانیم به سمتی برویم که صندوق‌ها پایدار باشند و همان منابعی که خود افراد در سنین کاری‌شان پس‌انداز می‌کنند، در سنین بازنشستگی آنها مورد استفاده قرار گیرد.» 

برنامه‌های"میدری" برای کارگران 

مهمترین و اصلی‌ترین مسایل حوزه روابط کار از نگاه وزیر پیشنهادی کار دولت چهاردهم عبارتند از: ضعف‌ در تعیین حداقل دستمزد متناسب با معیشت در چارچوب قانون کار و با رویکرد سه جانبه‌گرایی، سهم بالای اشتغال غیر رسمی در اقتصاد کشور و فراگیری قراردادهای غیر رسمی و عدم استفاده بهینه از طرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی. 

مهمترین برنامه‌های میدری برای بخش اشتغال 

در حوزه اشتغال و کارآفرینی، سهم پایین تقاضای مهارت آموزی، سهم پایین مشارکت زنان در عرصه کسب و کار و کاهش سهم پایین کارآفرینان بالقوه مهمترین چالش‌ها عنوان شده  که راهبر حل این مشکل، ارتباط موثر با کارآفریناین و بخش خصوصی، توسعه کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط و ساماندهی نیروی کار اتباع در حوزه‌های شغلی و جغرافیایی با توجه به نیاز کشور عنوان شده است.

نطق آتشین "میدری" در مجلس

احمد میدری در زمان دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: امروز آن چیزی که برکشور حاکم بوده، اختلافات بین برادران بوده است. این اختلافات خانمان سوز امکان فرصت سازی را به ما نمی دهد. من بیش ۲۰ سال در این زمینه کار کرده ام... اصلاح طلبان فرزندان ایران، برخاسته از انقلاب و وفادار به انقلاب هستند. و نظام جمهوری اسلامی با ۲۵۰ هزار شهید، آن چنان درخت تنومندی شده، که می تواند همه فرزندانش را به زیر سایه خودش ببرد و آنان را از میوه های خود بهره مند بکند. آن چیزی که در تاریخ  باعث شده ایرانی که همواره در معرض هجوم بیگانگان بوده، برپای بایستدو تمدن سازی بکند، الگوی سیاست ورزی و اندیشه ورزی بوده است. یا ما از تاریخ یا درس می گیریم و آینده ای نو می سازیم، یا اسیر تاریخ می شویم و آینده را ویران می کنیم.» این ها بخشی از سخنان دکتر احمد میدری در دفاع از برنامه های خود برای کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس، برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورا اسلامی مطرح کرد.

میدری در این بخش از سخنان خود به ماهیت پروژه فکری خود اشاره کرد. او گفت: «آقای پزشکیان آمده تا دوره جدیدی را با یکدیگر آغاز بکنیم. یا ما از تاریخ یا درس می گیریم و آینده ای نو می سازیم، یا اسیر تاریخ می شویم و آینده را ویران می کنیم. امروز ما می توانیم کنار یکدیگر یک دوره جدید را آغاز بکنیم. در این دوره بر سر مسایلی که با یکدیگر اختلاف داریم، نه در تریبون مجلس و نشریات، بلکه در میز مذاکره، با یکدیگر گفت و گو خواهیم کرد. ما بر سر اهدافی که نظام تایید کرده و مقام معظم رهبری بر آن ها مهر تایید زده، می توانیم اختلاف داشته باشیم، در شیوه ها نمی توانیم یکسان عمل کنیم، بنده نمی توانم مانند برخی از دوستان بشوم، متفاوت هستیم. اما این تفاوت، قدرت نظام جمهوری اسلامی است. از این طریق ما می توانیم بیشترین پایگاه اجتماعی را برای نظام سیاسی ایران، خلق بکنیم.این پروژه فکری من بوده و هست. بنده چه در دولت باشم،  سرباز نظام خواهم بود. و چه در دانشگاه باشم، بر اساس سنت اندیشه ورزی که دارای قله های رفیع مثل شیخ اجل سعدی، و امام محمد غزالی است، خودم را در کنار نظام می دانم، و تلاش می کنم  شکاف های میان نظام سیاسی و مردم  را کاهش بدهم. این رسالتی است که ما با یادگیری از اندیشمندان بزرگ ایرانی، باید دوباره به یاد بیاوریم. از این طریق است که ما می توانیم نهادهای علمی را در کنار حکومت نگاه بداریم.»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد