رئیس کمیسیون آرایشی و بهداشتی انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در گفت‌وگو با«اکونگار»:

سهم۸۵درصدی کالای قاچاق از بازار لوازم آرایشی/تبلیغات گسترده برندهای تقلبی در شبکه‌های ماهواره‌ای

محمدعلی گرجی رئیس کمیسیون انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی معتقد است بزرگترین چالش در عرصه صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی و بلای جان صنعت قاچاق است.

به گزارش اکونگار، براساس اعلام انجمن واردکنندگان فرآورده‌‌‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران گردش مالی بازار کالاهای قاچاق لوازم آرایشی در سال ۱۴۰۲ از ۲میلیارد دلار گذشته و تولید محصولات زیرزمینی شدت گرفته است. 

از آنجایی که از سال ۱۳۹۸ و همزمان با تشدید بحران‌های ارزی ممنوعیت واردات لوازم آرایشی مصوب شد، بخش عمده‌ای از بازار در اختیار کالاهای قاچاق و فاقد اعتبار قرار گرفته است. بسیاری از محصولات به نام برندهای خارجی به صورت زیر زمینی در کشور تولید می‌شوند و دارای اصالت و کیفیت نیستند. 

واردات این دسته از محصولات آرایشی و بهداشتی مجاز است

قاچاق بلای جان بازار لوازم آرایشی

محمدعلی گرجی رئیس کمیسیون انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در این رابطه به «اکونگار»گفت: بزرگترین چالش در عرصه صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی قاچاق است.

وی با ذکر لوازمی آرایشی که بیشترین برند قاچاق را دارند، گفت: در این زمینه برند به شدت مهم است و تولیدات ایرانی خریدار زیادی ندارد و کشورها رغبت نشان نمی دهند که محصول آرایشی تولید ایران را وارد کنند. شرایط سیاسی و تصویری که از ایران در ذهن مشتریان خارجی ساخته شده است، علت اصلی این امر است.

وی افزود:بزرگترین مشکل حوزه آرایشی، عدم امکان تبلیغ محصولات آرایشی است. نبود تبلیغاتی بیلبوردی و تلویزیونی سبب شده تا بازار به دست محصولات قاچاق بیفتد.

تامین ۷۰درصد نیاز محصولات آرایشی و بهداشتی کشور توسط برندهای ایرانی

این فعال حوزه آرایشی و بهداشتی در ادامه عنوان کرد: در صنعت محصولات بهداشتی شرایط متفاوت است. این عرصه محصولات متعددی برای مراقبت از مو، پوست و بدن، کرم های مراقبتی، ضد آفتاب، مرطوب کننده و شامپوهای تخصصی دارد. علاوه بر این عطر و خوشبو کننده‌ها نیز در این سبد قرار می گیرند که 70 درصد نیاز داخل در این عرصه توسط مجموعه های داخلی تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌های تولیدی محصولات بهداشتی توان ساخت این محصولات به میزان بیش از نیاز کشور را دارند، اما باقی مانده نیاز بازار توسط محصولات قاچاق به علت تنوعی که دارند، تامین می شود. باید توجه داشت که این محصولات قاچاق عمدتا تقلبی یا غیراصل هستند.

حضور پررنگ کالاهای قاچاق در بازار لوازم آرایشی

گرجی تصریح کرد:در حوزه آرایشی نیز شرایط متفاوت است و بیشتر با محصولاتی نظیر رژ لب جامد، مایع، سایه چشم، پنکک، کرم پودر و محصولاتی از این قبیل مواجه هستیم که امروز 85 درصد نیاز کشور در این زمینه در اختیار محصولات قاچاق و تقلبی است.

وی ادامه داد: قاچاق این محصولات برای واردکنندگان غیرمجاز به صرفه است و معمولا نیز از آن ها استقبال می شود. محدودیت تبلیغ و وجود برندهای خارجی سبب شده تا تولیدکننده ایرانی به سمت ساخت محصولات آرایشی نرود. تولید کننده امروز تمایلی به ساخت محصولات آرایشی در داخل کشور ندارد زیرا حجم قاچاق به قدری در این عرصه زیاد است که مجال تولید نمی دهد.

وضعیت نامناسب بازارهای صادراتی در حوزه آرایشی و بهداشتی

رئیس کمیسیون آرایشی و بهداشتی انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی گفت: در حوزه بهداشتی و آرایشی وضعیت صادرات خوب نیست. بزرگ ترین چالش در عرصه صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی، ایرانی بودن محصولات است. در این زمینه برند به شدت مهم است و به خاطر این که این محصولات تولید ایران است، کشورها رغبت نشان نمی دهند که محصول آرایشی تولید ایران را وارد کنند.

وی افزود: شرایط سیاسی و تصویری که از ایران در ذهن مشتریان خارجی ساخته شده است، علت اصلی این امر است. برای عبور از این چالش باید سرمایه گذاری زیادی روی برندینگ محصولات ایرانی صورت گیرد تا این تصویر اشتباه از ذهن مشتریان پاک شود.

سهم بالای برندهای تقلبی از بازار لوازم آرایشی کشور

گرجی تصریح کرد: بزرگ ترین مشکل ما عدم امکان تبلیغ محصولات آرایشی است. اگر این امکان توسط مسئولین مربوطه مهیا شود تا بتوان برندهای داخلی برای مثال در حوزه رژ لب را تبلیغ کرد، مشتریان به این سمت سوق پیدا می کنند. نبود تبلیغاتی بیلبوردی و تلویزیونی سبب شده تا بازار به دست محصولات قاچاق بیفتد. پیشرفت صنعت محصولات آرایشی بی شک در گرو تبلیغات است و باید موانع در این عرصه برطرف شود. امروز برندهای خارجی و محصولات تقلبی با تبلیغ در شبکه های ماهواره ای خود را به جامعه شناسانده اند و بازار را در اختیار دارند.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد