پشت پرده علاقه بانک‌ها به پرداخت وام قرعه‌کشی خودرو

در شرایطی که بانک‌ها برای پرداخت انواع وام‌های ضروری به مردم طفره می‌روند، برخی بانک‌ها طی روز‌های اخیر و در اقدامی عجیب برای وکالتی‌کردن حساب جهت خرید خودرو، وام قرض الحسنه پرداخت می‌کنند. این مساله دیروز اولتیماتوم بانک مرکزی را به همراه داشت.

به گزارش اکونگار به نقل از جوان، بانک مرکزی روز گذشته در اخطاری خطاب به مدیران عامل شبکه بانکی اعلام کرد: اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون جهش تولید مسکن و... است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یادشده فاقد وجاهت بوده و مورد پذیرش نیست.

اعلام شرایط دریافت وام خودرو در سال۱۴۰۳

در بخشنامه این بانک آمده: اخیراً مشاهده شده که برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری اقدام به انجام تبلیغات گسترده به منظور وکالتی کردن حساب بانکی به همراه بهره‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه و یا ارائه اعتبار به مشتریان با نرخ‌های سود ترجیحی کرده اند؛ بنابراین عملکرد آن بانک یا مؤسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات تکلیفی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و چنانچه نتایج حاصله حاکی از عملکرد نامطلوب، توأم با اعطای تسهیلات به روش صدرالاشاره باشد، اقدامات انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک‌‌‌ یا مؤسسه اعتباری و اعضای هیئت مدیره ذی‌ربط معمول خواهد شد.

این اخطار بانک مرکزی در شرایطی است که از هفته گذشته و از شروع فرآیند ثبت نام قرعه کشی ایران خودرو که بر اساس آن ۲۳۰ میلیون تومان ثبت نام کنندگان تا تعیین تکلیف نتایج قرعه کشی در حساب وکالتی بلوکه می‌شود، بانک‌ها در رقابتی تنگانگ اقدام به ارسال پیامک به مشتریان خود به منظور پرداخت وام کرده اند.

در ابتدا مبلغ اعطای وام ۸۰ میلیون و در نهایت این مبلغ در برخی بانک‌ها به ۱۳۰ میلیون تومان نیز رسید. در اطلاعیه بانک‌ها آمده که این تسهیلات بدون سود، بدون کارمزد و بدون ضامن است و در حالی که بانک‌ها بار‌ها دلیل روند کند پرداخت تسهیلات خود را کمبود منابع اعلام کرده اند این سوال را به وجود می‌آورد که بانک‌ها از این اقدام چه سودی خواهند داشت

به اعتقاد کارشناسان عطش بانک‌ها در ترغیب مردم به شرکت در قرعه کشی خودرو آن هم در شرایطی که پرداخت وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن با کندی انجام می‌شود، می‌تواند تنها به یک دلیل و آن هم دستیابی راحت به سود ناشی از مسدود شدن پول در حساب مشتریان باشد؛ چراکه نه تنها پول در طرح پیش فروش باید حدود ۶ ماه در حساب بانکی مسدود شود بلکه با توجه به سبقه خودروسازان، نمی‌توان چندان با اطمینان هم در مورد زمان تحویل خودرو صحبت کرد.

در طرح فروشی که ایران خودرو اسفند ۱۴۰۱ اجرا کرده بود تمامی خودرو‌های سال ۱۴۰۲ خود را پیش فروش کرده بود که هم اکنون در سال ۱۴۰۳ نیز بخشی از آن‌ها هنوز تحویل داده نشده است؛ بنابراین ممکن است متقاضیان حتی سال‌ها در صف دریافت خودرو باقی بمانند و این شرایط به نفع بانک‌ها خواهد بود.

بر این اساس این سوال که چرا بانک‌ها در شرایطی که در پرداخت تسهیلات فرزندآوری ۴ ماه عقب ماندگی دارند و صف وام ازدواج نیز طولانی‌تر شده علاقه‌مند به پرداخت وام خرید خودرو شده اند روشن می‌شود.

چند روز پیش قائم مقام بانک مرکزی طی دستوری با تأکید بر لزوم تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری اعلام کرد: تمامی بانک‌ها موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه، سهمیه تعیین شده برای پنج ماهه امسال را در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به متقاضیان اجرایی کنند.

این نامه نگاری‌ها البته به کرات از سوی بانک مرکزی دیده شده، اما با توجه به وضعیت پرداخت تسهیلات تکلیفی به نظر می‌رسد که بانک‌ها نگرانی از بابت برخورد مقام ناظر ندارند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد