در گفت‌وگو با «اکونگار» بررسی شد

فرصت‌های حضور «احمد میدری» در وزارت رفاه برای گروه‌های بی‌صدا/چهار وجه تمایز وزیر پیشنهادی کار

دکتر حجت میرزایی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی انتخاب «احمد میدری» به عنوان وزیر کار را نقطه قوتی برای شنیده شدن صدای گروه‌های بی‌صدا خواند.

به گزارش اکونگار، در روزهای گذشته مسعود پزشکیان لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارایه کرد. احمد میدری در این لیست پیشنهادی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده و برنامه پیشنهادی خود را به کمیسیون تخصصی ارایه کرده است.«دکتر حجت میرزایی»، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با حضور «احمد میدری» در وزارت کار معتقد است« انتخاب دکتر میدری به عنوان وزیر کار بهترین فرصت برای شنیده شدن صدای گروه‌های بی‌صدا یا همان بازنشستگان، کارگران و  معلولان و توایابان و اقشار آسیب‌پذیر است.در ادامه مشروح صحبت‌های«دکتر حجت میرزایی» را در رابطه با ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کار بخوانید.

 باتوجه به اینکه «دکتر میدری» سال‌ها در حوزه کار و رفاه اجتماعی فعالیت، مدیریت و پژوهش داشتند، حضور ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چقدر می‌تواند به حل مشکلات گروه‌های کارگری، بازنشستگی کمک کند؟

اگر با حمایت نمایندگان محترم مجلس آقای میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شود، این فرصت بی‌سابقه برای وزارتخانه و برای گروه‌های اجتماعی است که تحت عنوان گروه‌های بی‌صدا از آنها یاد می‌شود. به عبارت بهتر سه گروه بازنشستگان، کارگران و معلولان و توایابانی آسیب‌پذیری که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، می‌توانند در شرایط بهتری قرار گیرند.

خبر مهم برای کارگران و کارفرمایان/ اعلام برنامه‌ها و راهبردهای دولت چهاردهم برای حوزه روابط کار

بنده شاهد هستم در کمیسیون تخصصی وزارت رفاه، یک توافق حداکثری درباره دکتر میدری به عنوان بهترین گزینه برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود داشت. نمایندگان تشکل‌های بهزیستی و مددکاری اجتماعی، هم نمایندگان کارگری و کارشناسان دانشگاهی و حتی غیر دانشگاهی روی ایشان توافق حداکثری داشتند و در کمیته تخصصی دکتر میدری بالاترین رتبه را در شورای راهبری به دست آورد.

دلیل این موضوع چه بود؟

به این دلیل که دکتر میدری هم از حیث دانش و تخصص در حوزه اقتصاد رفاه اگر بی‌نظیر نباشد، قطعا کم نظیر است. این دانش هم محصول تلاش فردی و هم حضور ۸ساله در معاونت حوزه رفاه اجتماعی بوده است.دکتر میدری در وهله اول با برخورداری از یک تئوری و چارچوب روشن سیاست‌گذاری رفاهی برای ایران است. دومین وجه ایشان به جز دانش و تخصص، باورمندی به حمایت از گروه‌های بی‌صدا و گروه‌های به حاشیه رانده شده یعنی کارگران و بازنشستگان است و این بارومندی به مسیر پر از تلاش و تکاپو و ناایستایی برای پیگیری وضعیت این گروه‌ها و بهبود مستمر وضعیت، حل مشکلات معیشتی و افزایش قدرت خرید آنها را ترسیم می‌کند.

سومین وجه، رویکرد دکتر میدری است. ایشان به شدت از حیث رویکرد و گفتمان به سه جانبه‌گرایی و سیاست‌گذاری بر مبنای سه وجه دولت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و حتی بنگاه‌های اقتصادی باور دارد و معتقد است که وزارت رفاه تجلی این امور است.

در برنامه پیشنهادی ایشان موضوع کارگری و پرداختن به مسایل حوزه کارگری بسیار پر رنگ بود. باتوجه به تشدید مشکلات کارگری در سه سال اخیر به نظر شما حضور آقای میدری در وزارت کار چقدر به هموار شدن مسیر حل مشکلات کارگران و حتی بازنشستگان کمک می‌کند؟

تمامی تشکل‌های حوزه رفاه اجتماعی، چه تشکل‌هایی که در حوزه کودکان کار، حوزه کارگری و چه حوزه بازنشستگان فعالیت می‌کنند، می‌دانند که ایشان بخش زیادی از وقت خود را صرف گفتگو با این تشکل‌ها و اصلاح مسیر سیاست‌گذاری کرده است.

چهارمین وجه دکتر میدری این است که ایشان از نظر شخصیتی یک مدیر بسیار سالم و بدون حاشیه و بدون کوچکترین نکته تردید  و ابهام در زندگی شخصی است. در دوران مدیریتی با وجود اینکه در مجلس و وزارت رفاه قدرت کافی داشته هیج وقت از آن کوچکترین سوء استفاده‌ای نکرده است. اگر بخواهم مثال بزنم این است که زمانی که دکتر میدری در مجلس ششم فعالیت داشتند،  بورسیه دانشگاه علامه طباطبایی برای استخدام به عنوان هیات علمی شدند، اما به هیچ وجه تا پایان روز نمایندگی مجلس ششم ایشان با همه پیگیری‌هایی که دانشگاه می‌کرد، برای تشکیل پرونده و استخدام در دانشگاه اقدام نکرد و استدلالشان هم این بود که ممکن  است کوچکترین شائبه‌ای مبنی بر سوء استفاده از نمایندگی مجلس پیش بیاید. وقتی دوره نمایندگی مجلس ششم به پایان رسید، دولت و مدیریت دانشگاه تغییر کرده بود و ایشان این شانس را برای همیشه از دست داد. یکی از ویژگی‌های دکتر میدری این است که هیچ دوگانه‌ای در حرف و عمل ایشان وجود ندارد.

یکی از مباحثی که در برنامه پیشنهادی «دکتر میدری» وجود داشت، توجه ویژه به ارتباط با سازمان‌های جهانی در حوزه بازار کار بود. باید ارتباط قوی با سازمان جهانی کار داشته باشیم. این مباحث می‌تواند تاثیر مثبت بر بهبود روند وضعیت کارگری در کشور داشته باشد؟

عضو  بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی هستیم و حق عضویت می‌پردازیم ولی در گذشته کمتر از حقوق ناشی  از این عضویت استفاده می‌کردیم، از جمله سازمان بین‌المللی کار یا اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های تامین اجتماعی دنیا و سازمان بهداشت جهانی و ... که از حقوق آنها کمتر استفاده می‌کنیم.

باتوجه به اینکه در سال‌های تحریم به سختی حق عضویت می‌پرداختیم، اما استفاده ما از دستاوردهای فنی و مالی و کمک‌های علمی که این سازمان‌ها به کشورهای عضو می‌دهند بسیار اندک بود. درحالی که ما می‌توانستیم از دستاوردها و حمایت‌های آنها برای بهبود وضعیت کمک بگیریم. نکته مهمتر اینکه درست است که این سازمان‌ها تخصصی هستند، اما حضور موثر و پررنگ ما می‌تواند موضع سیاسی کشور را در مجامع بین‌المللی تثبیت کرده و بهبود ببخشد. درست است که مواضع سیاسی در سازمان ملل و یا حقوق بشر تعیین می‌شود، اما این سازمان‌های تخصصی بسیار تعیین کننده هستند و این دیدگاه آقای میدری بسیار درست و کارشناسی است که ما از این ظرفیت‌ها می‌توانیم نهایت استفاده را داشته باشیم.

همچنین حضور پر رنگ در این سازمان کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از تجارب فنی و علمی و مالی آنها نهایت بهره‌وری را داشته باشیم. آقای میدری با اتکاء به دانش خوبی که دارند بهترین گزینه برای پیشبرد اهداف و ترسیم هدف‌ها برای حضور در این سازمان‌ها وایجاد این فرصت‌ها برای کشور هستند.  

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد