عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «اکونگار»:

چالش حقوق و دستمزد گریبانگیر بخش خصوصی در صنعت برق/ وعده نافرجام تولید ۴۰هزار مگابایت برق طی ۴سال

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بخش خصوصی در صنعت برق با مشکل تامین حقوق و دستمزد دست وپنجه نرم می‌کند، دیگر توانی برای نوآوری و توسعه ندارد.

به گزارش اکونگار، بحران کمبود برق در روزهای تابستان منجر به خاموشی چراغ صنایعی مانند فولاد و سیمان شده و حتی تشدید این ناترازی مصرف خانگی را هم تحت تاثیر قرار داده است. 

دولت در دو ماه اخیر برای کنترل کمبود برق و کاهش تبعات آن دست به دامان تعطیلی و کاهش ساعات اداری کارمندان دولت شده است، اما بحران بی‌برقی بسیار جدی‌تر از هر زمان دیگری خود را در صنایع نشان می‌دهد. 

گاز و برق شهرک‌های صنعتی را به خانوارها دادند / نگاه دولت سرکوب تولید و بها دادن به بخش خدمات است

برخی کارگران و صاحبان صنایع در شهرک‌های صنعتی وضعیت فعالیت خود را به حالت نیمه تعطیل درآورده‌اند و تعطیلی کارخانه‌های سیمان قیمت این محصول را در بازار آزاد به یکباره از 58هزار تومان به بیش از 150هزار تومان رسانده است. 

کمبود10هزار مگاواتی برق در تابستان 1403

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در تابستان امسال 10 تا 12 هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد که معادل ۱۲ درصد نیاز کل برق کشور است. همین موضوع شهرک‌های صنعتی را به حالت تعطیلی کشانده و به طور میانگین این شهرک‌ها هفته‌ای دو روز برق دارند. 

کاهش 50درصدی ظرفیت تولید فولادسازان

براساس آمار رسمی انجمن تولیدکنندگان فولاد به دنبال تشدید بحران ناترازی برق در کشور طی یک ماه اخیر 50درصد از ظرفیت تولید فولادسازان کاهش یافته و همین موضوع عدم النفع‌های سنگینی را به این صنعت تحمیل کرده است. 

نیاز 10میلیارد دلاری صنعت برق به سرمایه‌گذاری جدید

براساس بررسی‌های صورت گرفته، اگر برای جبران 12هزار مگاوات کمبود برق سرمایه‌گذاری شود، دولت برای جبران این کسری به یک سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری نیاز دارد، اما یکی از مهمترین دلایل همین ناترازی به حاشیه رانده شدن بخش خصوصی، عدم حمایت دولت از سرمایه‌گذاران خصوصی و متولی‌گری دولت در صنعت برق است. 

درحال حاضر طی 10 سال اخیر سرمایه‌گذاری جدی در حوزه برق از سوی بخش خصوصی انجام نشده و دولت‌ها به هیچ یک از تعهدات مالی خود در زمینه حمایت از بخش خصوصی در صنعت برق پایبند نبوده‌اند. 

وعده‌های روی کاغذمانده دولت سیزدهم برای تولید برق

در این رابطه رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به «اکونگار» گفت: از زمانی که وزیر نیروی دولت سیزدهم برای دریافت رای اعتماد به مجلس آمد، وعده اضافه شدن 40هزار مگابایت برق در طول چهار سال به ظرفیت تولید برق کشور  را داد، اما این آمارها تنها روی کاغذ ماند. 

وی افزود: بخش خصوصی صنعت برق، چیزی حدود 250 هزار پرسنل دارد و آن‌ها هم باید بتوانند حقوق کارمندان‌شان را پرداخت کنند تا به تبع آن، مشکلات‌شان رفع شود، بخش خصوصی در این صنعت با مشکل تامین حقوق و دستمزد دست وپنجه نرم می‌کند، دیگر توانی برای نوآوری و توسعه ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در سال‌های اخیر زیرساخت‌های فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق مهیا نبود و نگاه دولت،  به بخش خصوصی در مواقعی، در قالب رقیب بود. 

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد